Meny

Stress mindre - nyt mer!

Reiser med meditasjon, yoga, mindfulness

Med skuldrene i ørehøyde, trengte jeg en pause - en pustepause. På en retreat på Bali fant jeg roen.

Har du det vel travelt? Grubler mye?Når den berømmelige veggen nærmer seg og stroppen du henger i snart ikke kan strekkes lenger, er det kanskje på tide å gjøre noe.Du kan lære mye av oksen Ferdinand fra barndommens Disney-film: ta deg tid til å lukte på blomstene!

Det er mai måned. Etterlengtet langhelg. Når jeg skriver dette sitter jeg på et pledd i det grønne gresset på et idyllisk tun. Her er et gammelt småbruk fra midten av 1800-tallet.

Saken fortsetter under

FRED OG IDYLL PÅ SKRINDO: Et lite småbruk, grønt gress og nydelig natur gir påfyll til en stressa sjel. FOTO: Sonja Evelyn Nordanger

Sjarmerende skeive bygninger vitner om lange levde liv. Rundt meg er grønne åser og hvitkledde fjelltopper. Himmelen er blå, sola skinner, fuglene synger, katten mjauer.

Det er natur. Det er ro. Det er stillhet.

Den pensjonerte og tidligere gårdeieren, Arne (82 år), rusler forbi:

Du nyter dagen, sier han idet han hilser.

– Det er godt vær nå.

Arne vet hva han snakker om. Det er nettopp det jeg gjør! Med ei venninne begynte jeg morgenen med rolig yoga utendørs. Nå nyter jeg formiddagen. Været. Omgivelsene.

KLOK KAR: Å jobbe på gard hele livet er ikke for pyser. Pensjonist Arne Bøygard (82) vet å sette pris på omgivelsene. FOTO: Sonja Evelyn Nordanger

Jeg sanser – har ro i hodet og fred i sjelen.

Slik er det ikke alltid. I en moderne, prestasjonsbasert hverdag har åndelighet liten plass. Noen ganger er den helt borte, forlagt og fortapt på skraphaugen. Lever du et liv hvor valgene er så mange, er tid til ettertanke, tid alene, egentid – lett å velge bort.

– Jeg må bare gjøre ditt først, jeg må bare datt …

Men så er det balansen da. Tid til seg selv. Tid til å finne seg selv. Det var det jeg måtte gjøre for noen måneder siden – før jeg kunne nyte stillheten her på tunet på en fjellgård i Hallingdal.

Les også: Gunnar (60) ble glemt å flyplassen i Eritrea

TID TIL SEG SELV: Når den berømmelige veggen nærmer seg, trenger man ro og påfyll. Oppsøk sjøen, fjellet eller andre omgivelser som gir deg rom til refleksjon. Journalist og avdelingsleder i Aller Media, Sonja Nordanger, dro til Bali. FOTO: Privat

Retreat på Bali

Skuldrene var langt over ørehøyde. For mange verv, for mange utvalg, for mange oppgaver, og også utfordringer på hjemmebane. Jeg stilte rett og slett for mange krav – til meg selv.

Jeg gjorde et impulsivt valg om å ta grep, gjorde et innhogg på sparekontoen og dro til den indonesiske øya Bali for å delta på en retreat.

Saken fortsetter under

TRADISJON: De fleste på Bali bekjenner seg til hinduismen. Ritualer og seremonier er det mange av, små ofringer med blomster og røkelse er overalt i Ubud. Og tempoet er rolig! FOTO: Sonja Evelyn Nordanger

Jeg var nok ikke helt klar over hva som ventet meg da jeg satte meg på flyet. Ifølge Store norske leksikon brukes ordet retreat om å trekke seg tilbake fra daglige gjøremål for å få anledning til bønn, meditasjon og konsentrasjon. Ikke at jeg skulle på en religiøs retreat, men det ville handle om å gå i seg selv.

Jeg hadde møtt veggen før, men nå overrasket den meg. Jeg, som følte meg på toppen av verden - livet var bra og hadde vært det lenge.

Men veggen – den er lur. Den sniker seg innpå uten at du merker det, og brått så er den rett foran nesa på deg.

Retreats og temareiser

Et kjapt søk på nettet viser at mange norske reisearrangører tilbyr retreats både i Norge og i utlandet. Her nevnes noen:

Ving: Tilbyr bl.a. yogaretreat til Kapp Verde og mindfulness- og yogaretreat til Hellas.

Jomfrureiser: Tilbyr yogaretreats bl.a. i Thailand, India, Italia, Senegal, Spania, Portugal, Kroatia og Valdres. De har også detoxreiser til bl.a. Bali, Kina og Hellas.

Apollo: Tilbyr yoga- og pilatesreise (treningsreise) til Kroatia.

Inner and Outer Journeys: Tilbyr ulike retreats (maling, yoga med mer) bl.a. på Samos, Kreta, India og Bali.

v

Hjelp til selvhjelp

Det er mange tilbud om retreats i Ubud, Balis åndelige og kulturelle by. Yoga, sang, dans og detox.

Det er ikke hit du drar hvis du er ute etter et festlig natteliv. Her legger folk seg tidlig for å stå opp til yoga eller andre velvære/selvsøken-aktiviteter.

På byens kafeer og restauranter tilbys økologisk mat, vegetarmat, smoothies og juicer – sunne alternativer. Kroppen er ditt tempel, heter det – her prøver mange å etterleve det utsagnet.

Retreaten jeg deltok på heter Finding Self-love. Noen synes kanskje det er litt kleint, men det handler om å sette seg selv først, uten dårlig samvittighet. Det er som når en flyvertinne går gjennom sikkerhetsrutinene og ber deg feste oksygenmasken på deg selv – selvhjelp før du hjelper andre.

Saken fortsetter under

DET SANSES: I et oppvarmet basseng er du både hjelper og mottaker av vann-healing, kalt watsu. Deltagerne hjelper hverandre med myke bevegelser og bidrar til en behagelig flyteopplevelse. Her er det Kitty fra Hongkong som flyter godt. FOTO: Privat

For meg ble turen starten på en selvgranskende prosess. En som fortsatt pågår, men som allerede har gitt resultater. Jeg løper ikke så mye. Jeg løper saktere. Og innimellom stopper jeg helt opp.

Les også: Barnebarnets pass går raskt ut på dato - dette må du sjekke

Sårbare kvinner

De fleste jeg møtte på retreaten, forteller om tilsvarende erfaringer - om større ro, om større selvinnsikt. Det var deltakere fra Norge, fra Hong Kong, fra Bali, fra USA. Noen i 30-åra, noen i 40-åra, noen i 50- åra, noen enda litt eldre. De fleste kvinner.

– I vår kultur er det større aksept for at kvinner søker dypere og kjenner på følelser. Det er vanskeligere for menn å innrømme sårbarhet, tror coach Bjørn Årstad Seyffarth, som ledet retreaten.

Kvinnene jeg ble kjent med på Bali, hadde alle et ønske om å gå videre – om å lære av fortida, stresse ned, leve i nået - kjenne på sårbarheten. Noen jobbet med emosjonelle arr fra barndommen, andre forsøkte å finne verktøy for å takle nylige brudd og avvisning, andre igjen med helt andre ting.

Mindfulness, yoga, dans, sang og musikk var viktige ingredienser for å hele gamle og nye sår.

Saken fortsetter under

SUNT PÅFYLL: Kortreist vegetarmat ble satt pris på mellom slagene. FOTO: Sonja Evelyn Nordanger

En opplevelse, som jeg fant besnærende var lyd- og musikkmeditasjon: Med didgeridoo, klanginstrumenter og vokal, skapte musikere en så avslappet stemning at jeg nesten sovnet der jeg lå på en madrass på golvet. En medbrakt hodepine forsvant på et øyeblikk.

Yoga kjenner de fleste til. Jeg har forsøkt meg før, men ikke lenge av gangen. Tiden strakk ikke til ...

På Bali startet hver morgen med yoga: - Strekk dere i høyden. - Rist løs! Pust ... rolig, kjenn på pusten.

Yogalæreren veiledet oss behagelig gjennom øvelsene. Det var inspirerende. Det var gøy!

Du våkner. Kroppen våkner.

Nå gjør jeg litt yoga hver morgen, noen ganger om kvelden også. Tar meg tid. Velger denne aktiviteten framfor en annen. Oppvaskmaskinen kan vente. Klesvasken kan vente. Jeg tar meg tid til meg selv.

Les også: Hver time trenger nordmenn i Spania akutt hjelp

RETREAT-VERT: Michael «Watsu» Hallock jobber med vann-healing på Bali, og leder også yogaklasser, mindfulness-øvelser og ulike workshops. FOTO: Privat

Pust inn, pust ut!

Å være bevisst eller mindful hjelper deg å puste riktig. Av og til puster jeg feil. Puster inn når jeg skal puste ut, puster ut når jeg skal puste inn. Holder pusten - litt for ofte. Å puste riktig er viktig for å takle stress, for å unngå stress. Yoga hjelper. Refleksjon hjelper.

På en retreat møter du fremmede. Du deler tanker, følelser og utfordringer med dem. Å reise fra venner og kjente, som er naturlig å betro seg til og heller snakke med en gruppe personer som ikke aner hvem du er, kan være utfordrende. Men også befriende.

Vi snakket om tilgivelse. Vi snakket om trygghet. Vi snakket om livet. Det høres ut som klisjeer, men for å si det med en klisjé – hva er vel livet uten?

Et lite (helst stort) dypdykk i hva og hvordan livets store spørsmål relaterer til – og påvirker deg, gjør deg faktisk bedre kjent med deg selv. Bali-retreaten handlet om å verdsette omgivelsene, verdsette andre – verdsette seg selv.

RETREAT-VERT: Den norske religionshistorikeren, coachen og musikeren, Bjørn Årstad Seyffarth leder retreaten Finding Self-love på Bali. FOTO: Sonja Evelyn Nordanger

Følelser er ikke farlige

I det daglige er mange av oss opptatt av å ivareta fysisk helse – vi jogger, vi svømmer, vi spiller fotball. Og bra er det! Men – og dette er et stort men – tar vi oss tid til å ivareta den mentale helsa?

– Følelser er ikke farlig, sa en venn til meg en gang. – Du trenger ikke løpe fra dem.

Selvfølgelig trenger man ikke dra til Bali for å kjenne på følelsene. Det finnes mange måter å reflektere på, å sørge for at bevisstheten er påskrudd, at den er i frontsetet – ikke baksetet.

Da jeg kom hjem, fortalte en kollega at også hun hadde hatt en slitsom periode følelsesmessig. Hun hadde brukt feriedagene i kirkerommet - tenkt gjennom ting der.

Enten du finner roen på Bali, i et kirkerom eller på et småbruk i Hallingdal - vi har godt av å stoppe opp.

Gå en tur på en sti i skogen, finn deg et tun med grønt gress som kiler føttene, sett deg ved en bekk eller elv og hør på det klukkende vannet, la deg glede over lyden av rullende bølger - ta deg tid til å lukte på blomstene.

Gjør det du trenger for å senke skuldrene.

Les også: Gjør du dette, slipper du kø og kommer først inn på flyet

Saken er først publisert på Vi.no - ny nettavis for godt voksne

Reise
Populært