Tycoon-lightFår deg dit du skal, når du vil, så lenge du betaler

LANDER I NORGE: Netjets har bestilt 200 Cesna Citation Latitude. 40 er levert og stadig flere finner veien til norske flyplasser.
LANDER I NORGE: Netjets har bestilt 200 Cesna Citation Latitude. 40 er levert og stadig flere finner veien til norske flyplasser. Foto: Eivind Yggeseth
Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftens delingsøkonomi har slått ut vingene. Nå går Netjets etter de norske kundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lett susing 45.000 fot over den norske fjellheimen. På det blankpolerte mahognibordet står en flaske champagne, snacks og belgisk sjokolade. Myke skinnseter, knapper som styrer dimmere, en iPad som styrer musikk, temperatur og lys. Kabintrykket er senket for å forhindre jetlag og trøtthet.

– Dette er ikke bare et fly med færre seter, sier Janine Olssen, visepresident i Netjets Norge og tidligere pilot, til Finansavisen.

– De er bygget i samarbeid med produsenten, ned til hver minste detalj. Det gir bedre støyisolering, et mer luksuriøst inventar og den nyeste teknologien.

Det sedvanlige ruteflyet er for en times tid byttet ut med en av Netjets nye arbeidshester, en åtte-seters Cessna Citation Latitude til 17 millioner euro.

Til tross for klisjeer om bobler og kostbart treverk, komforten på flyet er der for en grunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Frir til norske rikinger

Den ultimate luksuen

FOR DE FÅ: Billigste inngangsbillett er 1,8 millioner kroner. Foto: Eivind Yggeseth
FOR DE FÅ: Billigste inngangsbillett er 1,8 millioner kroner. Foto: Eivind Yggeseth

Privatjeter representerer på mange måter den ultimate luksusen penger kan kjøpe. Mens en yacht innebærer uker til sjøs og ligger brakk store deler av året, er privatjeten der når du trenger den. Flyet fungerer som mobilt kontor der du kan jobbe uforstyrret og lar deg ta kjæledyret med om bord.

Men privatjet har tradisjonelt vært forbeholdt de få. Utgiftene til besetning er skyhøye.

Selskaper som Netjets er i ferd med å endre privatflybransjen. For luksusjet er for mange mer enn bare en mulighet til å kjenne på livet som alfa. Det handler om tilgjengelighet og mobilitet. Muligheten til å være på andre siden av landet på kort varsel, uten å måtte gå via uendelige rutefly som egentlig flyr helt andre steder enn dit du skal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Berkshire Hathaway-eide Netjets er, med 700 fly, blant verdens ti største flyselskap målt etter flåtestørrelse, med tilgang til tusenvis av private lufthavner. 27 av dem er i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil få flere nordmenn inn på listene

En god indikasjon på et sunt marked er fjorårets World Economic Forum, da over ett tusen privatfly fløy de rike og mektige til mingletreff i Davos for et skikkelig kjendisparty.

Privatjeter blant formuende russere, amerikanere og sjeiker er langt fra uvanlig, men nå ligger planene klare for å få flere nordmenn inn på listene.

– Norge har historisk sett omfavnet privat luftfart. Geografien og tiden det krever å flytte seg rundt i landet gir et godt potensial for vekst i Norge godt, sier hun.

– I tillegg er det veldig mange små flyplasser, der de store flyene ikke kan lande.

Det betyr ikke at norske kunder må begrense seg til å fly de tradisjonelle norske postrutene mellom Sør-Vestlandet og Nord-Norge. Derimot benytter kundene seg av tjenesten for å fly over hele verden, og mange bruker tjenesten både privat og på jobb.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selger egne fly

NI SETER: Bombardier Challenger 350 har ni seter. Her kan både du og bikkja ta deg en hvil i sofaen. Foto: Eivind Yggeseth
NI SETER: Bombardier Challenger 350 har ni seter. Her kan både du og bikkja ta deg en hvil i sofaen. Foto: Eivind Yggeseth

Olssen forteller at de har flere norske kunder som tidligere eide egne fly, men som nå har solgt dem for å heller bruker Netjets.

Hun opplyser at selskapet registrerte 300 flytimer til Norge i fjor, en økning på 38 prosent fra 2016.

Selskapet driver basert på delingsøkonomi, med deleierskap (les: timeshare), i stedet for å eie fly hver for seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Inngangsprisen er også enklere å forsvare, særlig for forretningsdrivende som må stå til rette for kostnadene. Et klippekort med 25 timer i luften, kalt Private Jet Card, ligger på 1,8 millioner kroner eksklusivt avgifter og ekstra drivstoff. Det langt dyrere alternativet er å kjøpe seg inn i delt eierskap i et fly, der 800 årlige timer i luften er fordelt på 16 kakestykker på 50 timer. Kundene kan selv velge om de ønsker 50 eller 200 avhengig av behov.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Elvis' privatfly solgt på auksjon

74.000 flytimer i fjor

Netjets tror på gylne tider for privat luftfart. I 2012 bestilte de fly for nesten 80 milliarder kroner. Det gir til sammen 425 fly fra Cessna og Bombardier (som produserer blant annet Learjet). Så langt har de tatt levering av 60 Citation Latitude, og venter på 140 til.

I fjor økte antall flytimer globalt til 74.000 timer, og selskapet hevder de vokser raskere enn konkurrentene.

– Vi ser en større interesse for privat luftfart både fra bedrifter og enkeltpersoner, sier Olssen.

Selskapet kan best beskrives som en problemløser for dem som står med kursiv i banken. Et lag på 500 mennesker i Lisboa sørger for den enorme logistikkjobben som kreves for å flytte fly, mat og mannskap rundt etter når kundene vil ha det.

Har ikke tatt helt av

Førsteinntrykket av Oslo Lufthavns «General Aviation»-terminal, på vestsiden av hovedflyplassen, viser at det foreløpig ikke har tatt helt av.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nærmeste nabo til det som blir flyplassen for privat luftfart er et slitent konferansesenter. Inngangen minner mer om et tannlegekontor enn en flyterminal.

Det er først når du er innenfor at du forstår hvorfor enkelte gladelig betaler for dette.

Sikkerhetskontrollen, plassen hvor nordmenn er delt i «haves» med gullkort og «have nots», er unnagjort på to minutter. Etter en kopp kaffe er det bare å spasere ut til flyet som klart og venter deg.

Les også: Designer de rikes superyachter og privatfly

I luften i løpet av 15 minutter

En rask sikkerhetsbrief, og du er i luften i løpet av 15 minutter. Det er dette Netjets lever av: få deg dit du skal, når du vil, så lenge du kan og er villig til å betale for det.

De vet hvem du er, plukker deg opp der du bor og vet akkurat hva du vil spise, hva du leser og hvilke allergier du eventuelt måtte ha. Åtte ulike flytyper dekker forskjellige distanser og dukker opp nærmest der du er og du velger selv når og hvor du skal plukkes opp og du kan ombestemme deg når du vil. Alt du må gjøre er å bestille 10 timer i forveien.

– Mange av kundene liker å stå på ski. Vi kan fly inn til mange av fjellflyplassene du ikke ellers ville nådd, som Samedan utenfor St. Moritz, som er en av Europas høyeste flyplasser på 1.800 meter over havet.

Artikkelen ble først publiser i Finansavisen.