SAS ber passasjerer endre reiser

Mange SAS-fly kan bli stående på bakken dersom pilotene går til storstreik torsdag. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Mange SAS-fly kan bli stående på bakken dersom pilotene går til storstreik torsdag. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Passasjerer som skal fly med SAS torsdag, bør vurdere å booke om reisen sin, sier selskapet. Hos konkurrenten Norwegian begynner det allerede å bli utsolgt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Har du mulighet til å reise en annen dag, så anbefaler vi å vurdere det, sier pressekontakt Tonje Sund i SAS.

SAS tilbyr nå gratis ombooking for passasjerer som har booket reise til, fra eller innen Norge før 12. september, med reisedag til og med mandag 18. september.

– Dette gjelder også flyginger som ikke vil bli berørt av streiken, sier Sund til NTB.

Reisen kan også avbestilles , men dette er imidlertid ikke gratis, opplyser hun.

Konkurrenten Norwegian melder om økt pågang som følge av den mulige SAS-streiken, og mange av innenlandsflygingene torsdag er utsolgt.

– Vi merker økt etterspørsel på våre norske innenriksruter, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nilsen til NTB.

Det samme gjelder en rekke flyginger til særlig Sverige og Danmark.

Bemanner opp

SAS har forberedt seg på en mulig storstreik fra torsdag ved å bemanne kraftig opp på kundesenteret, bookingen, sosiale kanaler og på flyplassen. Samtidig ber flyselskapet kundene om å følge med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er svært viktig at passasjerene sjekker hjemmesiden vår og status på sin flight før de drar ut til flyplassen. På nettsidene våre og på sosiale medier blir situasjonen kontinuerlig oppdatert. Våre kunder skal vite hva som gjelder, og vi jobber fortløpende med å få oversikt over hvordan streiken rammer, sier Sund.

Passasjerer som har billett med fly som blir innstilt ved en eventuell streik, vil bli varslet med SMS.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik rammes passasjerene av en SAS-streik

– Alvorlig

SAS har foreløpig ikke tall på hvor mange som har kansellert eller booket om reisene sine på grunn av streikefaren, men forbereder seg på et ras.

– Det er klart at uroen rundt en potensiell storstreik påvirker bookingen. Dette er alvorlig og kan få store konsekvenser. Vi gjør alt vi kan for å ta vare på passasjerene, understreker Sund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Passasjerer har rett til ombooking eller refusjon dersom flygningen blir kansellert på grunn av streik. Flyselskapet skal da finne annen reisemåte for passasjeren, enten med et samarbeidende flyselskap eller med buss eller tog, noe selskapet dekker.

Passasjerer har også krav på mat og drikke ved forsinkelser på to timer innenlands eller tre-fire timer på utenlandsflyging avhengig av reiselengde, eller ved kansellering. De kan også ha krav på overnatting og videretransport.

Fakta om SAS-streiken

  • Norsk Flygerforbund har varslet at alle norske SAS-flygere tas ut i streik fra torsdag, dersom det ikke blir enighet i forhandlingene med SAS. Dermed blir tusenvis av reisende rammet.
  • Reisende som har billett med fly som blir innstilt ved en eventuell streik, blir varslet på SMS av SAS.
  • Foreløpig har selskapet ikke full oversikt over hvilke flygninger som blir rammet ved en opptrapping av streiken, men lover å informere om dette fortløpende.
  • Status for enkeltflyginger kan sjekkes på selskapets nettsider.
  • Chartertrafikk som flys av SAS fra Norge blir ikke berørt. Det vil si reiser som er booket via turoperatører som TUI og Apollo med flightnummer fra SK7000-7999.
  • SAS tilbyr kostnadsfri ombooking til/fra/innen Norge for reiser booket før 12. september og med reisedag til og med mandag 18. september. Dette inkluderer også flighter som ikke berøres av streiken.
  • Når flygninger blir kansellert på grunn av streik, har passasjeren rett til ombooking eller refusjon. SAS skal da finne annen reisemåte for passasjeren, enten med et samarbeidende flyselskap, eller med buss eller tog, og det skal flyselskapet dekke.
  • Om man velger å droppe turen skal man få igjen pengene for den delen av billetten som ikke er brukt, inkludert skatter og avgifter som er betalt.
  • Velger man å kjøpe en ny og dyrere billett i et annet selskap, må man dekke prisdifferansen selv.
  • I utgangspunktet åpner ikke streik for de store erstatningene EU har fastsatt når flyavganger kanselleres eller blir forsinket av årsaker flyselskapet burde ha kontroll over, som mannskapsmangel eller tekniske problemer. Streik, på samme måte som dårlig vær, regnes for å være en ekstraordinær omstendighet som flyselskap ikke har kontroll over.
  • SAS har økt bemanningen på sine kundesentre for ombooking, både på telefon og sosiale medier. Selskapet forsterker også bemanningen på flyplassene for å ta hånd om passasjerer som rammes av streik.

Kilder: SAS, Forbrukerrådet

Les også: Dette er det verste tidspunktet å fly på