Midlertidige begrensinger i Widerøes bonusprogram

Et fly av typen Dash 8 DHC-8-311Q fra Widerøe på Oslo lufthavn Gardermoen. Illustrasjonsfoto.
Et fly av typen Dash 8 DHC-8-311Q fra Widerøe på Oslo lufthavn Gardermoen. Illustrasjonsfoto. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

Widerøe er med i EuroBonus-programmet, men det er enkelte begrensninger på hvilke ruter som gir mulighet til opptjening av poeng.

Det norske flyselskapet har spesialisert seg på regionale ruter i Norge. Cirka 40 prosent av disse er anbudsruter for Staten kjøpt av Samferdselsdepartementet, resten er kommersielle. Ved anbudsrutene forbyr Samferdselsdepartementet opptjening og uttak av bonuspoeng.

Denne begrensningen går tydelig frem av Widerøes informasjonsside om Eurobonus-programmet. EuroBonus tilbys av ni europeiske flyselskap, deriblant Widerøe. Medlemmene kan opptjene «poeng» ved reiser, som siden kan veksles inn i ulike fordeler.

Anbudsrutene er strekninger der det er for lite etterspørsel til at selskap kan drive kommersielt. Staten kjøper derfor tjenesten, av distriktspolitiske hensyn.

Widerøe har også en liten andel kommersielle kortbaneruter, til små flyplasser.

— Her har vi per i dag en begrensning i våre datasystemer, som gjør at vi foreløpig ikke kan ta ut bonusreiser på disse. Det gjelder svært få ruter, sier informasjonssjef i Widerøe, Silje Brandvoll, til ABC Nyheter.

De kommersielle kortbanerutene som er omfattet av disse begrensningene:

Tromsø- Skagen, Tromsø- Hammerfest, Tromsø- Vadsø og Tromsø- Kirkenes.
Bodø- Skagen, Oslo- Brønnøysund og Oslo- Sandnessjøen.

Det er foreløpig ikke mulig å ta ut bonusreiser på disse, men kundene vil likevel opparbeide seg bonuspoeng.

— Vi jobber for å få en løsning på dette ganske snart, men at vi foreløpig ikke kan si når dette blir ferdig, sier Brandvoll.

Her serdu en oversikt over alle Widerøe-ruter med EuroBonus.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus