Verdens nordligste veimuseum:Ingen har traktor som Statens veimuseum i Finnmark

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Skipagurra har Vegvesenets veimuseum en doning ingen har maken til. Vi fikk teste 41-modellen av Lanz Bulldog og Chevrolet anno 1946.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SKIPAGURRA, TANA (ABC NYHETER): Det putrer og buldrer idet vi ankommer denne skjulte museums-skatten utenfor kommunesenteret i Tana.

Asbjørn Rollstad og Roger Olsen har gjennomført den omstendelige prosessen med å fyre opp en av Vegvesenets eldste traktorer, en Lanz Bulldog fra 1941.

– Den har i sin tid laget vei på Magerøya, forteller Roger.

Vi er på Statens vegvesens veimuseum her oppe i nord, kort tid etter at denne etaten 1. juli feiret sitt 100-årsjubileum.

På tomta her er det de utroligste doninger. Inne i museumsbygget er livet til veibyggerne og utstyret de hadde å hjelpe seg med i denne tida, godt demonstrert.

De begynte med stumper

– Vegvesenet begynte med å bygge små veistumper her i Finnmark, kan de to karene fortelle.

De minner om at transporten i Finnmark enten gikk med båt, hest eller reinsdyrtrekk på den tida.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den gamle Lanz-traktoren jobber seg opp til de store høyder når vi tar en sviing på gårdsplassen. Men trass i ulyden er det ikke mer enn 25 hestekrefter under dette panseret.

I garasjen som har en fin gammel plakett om godkjent bilverksted over porten, befinner det seg en vakk Chevrolet varevogn fra 1946, som også får seg en luftetur med ABC Nyheter bak rattet.

– Som gamle menn, litt lekk

– Gutta vil se under panseret, damene inni, kan Asbjørn Rollstad fortelle om de besøkende.

– Den er som gamle menn, litt lekk. Og så må de ha en ekstra en for å starte, legger han til og får Roger Olsen til å helle på olje.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Inne i museumsbygget får vi se et kart med Veiplan for Finnmark fra 1939.

– Her er det mange veier som ennå ikke er oppfylt! påpeker museets menn og peker på kartet.

Det kunne de fortelle også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han var på besøk i juli.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frp ikke først ute

Han fikk også høre at dagens regjerinig ikke er så nytenkende når det gjelder å privatisere bussruter, som man skulle tro.

Bilder på veggen viser selskapet Polarbil AS sine busser. Noen av dem kombinerte passasjertrafikk med plog foran så de kunne brøyte snø samtidig.

– Det er 90 år siden det kjørte private busselskaper her oppe, forteller Rollstad og Olsen.

De to viktigste på anlegg

Interessant er det å se også hvor kjapt mobile brakkene var i gamle dager. De besto av lemmer som enkelt kunne hektes på en ramme. Dette kunne så fraktes rundt til de enkelte anleggsplassene.

– Om vinteren ble det lagt på torv. Inni levde kokkene, forteller Asbjørn Rollstad.

– Kokka og smeden var de to viktigste personene på ethvert anlegg. Uten dem nyttet det ikke, smiler Rollstad og Olsen.