Landsbyen som satser på tre generasjoner
Gstaad i Sveits er kjent som et feriested for jetsettere. Nå skal også storfamilier som har mindre å rutte med, lokkes til skieldoradoet.
GSTAAD, SVEITS: Familieferier kan koste flesk, spesielt når familien består av både besteforeldre, foreldre og barn.
For å lokke flere storfamilier på ferie har derfor 12 hoteller i den sveitsiske landsbyen Gstaad startet en «tre-generasjons»-kampanje.
Les også: Sveits har nå 100 Michelin-restauranter
Gratis rom for barn
Kampanjen går ut på at foreldre betaler full pris for overnattingen, mens besteforeldrene betaler halv pris og barn under 16 år får et eget rom gratis.
Det er fjerde år på rad at kampanjen kjøres, men nytt i år er at den blir utvidet til deler av vintersesongen, siden den gjelder fra 1. september og helt til 15. desember.
Kampanjen gjelder for opphold med minst to overnattinger, og i tillegg må selvfølgelig familien ha med minst ett medlem av hver generasjon.
Les også: Kjendisenes tilfluktssteder i Alpene
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVil endre omdømmet
Målet med kampanjen er ikke bare å lokke flere turister til Gstaad, men også å forandre omdømmet til landsbyen. Til tross for sitt rykte som en glitrende skidestinasjon for jetsettere, kan landsbyen og regionen nemlig også være et utmerket mål for en mer avslappende og «folkelig» ferie, forankret i autentisitet og tradisjoner.
I tillegg til fjellturer og besøk på gårder i Alpene tilbyr regionen en rekke ulike aktiviteter året rundt.
Inkludert i «tre-generasjons»-kampanjen er et Gstaad-kort, som gir fri tilgang til offentlig transport og skiheiser. Kortet tilbyr også rabatter på attraksjoner og arrangementer i regionen.
Artikkelen er tilrettelagt og oversatt av Gaute Bergsli/ABC Nyheter.