– Jeg tror faktisk ikke Norwegian har det så dumt

MUNNHUGGERI. Ordkrigen mellom SAS og Norwegian fortsetter for fullt. – Det er veldig mangelfullt å klage på SAS og ikke vite at vi betaler ganske dyrt for å ha den skandinaviske modellen, sier informasjonssjef i SAS. Foto: HEIKO JUNGE, NTB SCANPIX
MUNNHUGGERI. Ordkrigen mellom SAS og Norwegian fortsetter for fullt. – Det er veldig mangelfullt å klage på SAS og ikke vite at vi betaler ganske dyrt for å ha den skandinaviske modellen, sier informasjonssjef i SAS. Foto: HEIKO JUNGE, NTB SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige uke gikk Norwegian ut og klaget på SAS-favorisering. Norwegian har ingenting å klage over, mener SAS.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian mener de skandinaviske luftfartsmyndighetene gir lavprisflyselskapet langt dårligere vilkår enn konkurrenten SAS.

– Det er veldig mangelfullt å klage på SAS og ikke vite at vi betaler ganske dyrt for å ha den skandinaviske modellen. Jeg tror faktisk ikke Norwegian har det så dumt, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til DN.no.

For mens SAS har tillatelse til å flytte fly og besetninger fritt mellom de skandinaviske landene, så må Norwegian bruke både tid og penger på å søke om tillatelse hver gang et fly eller en besetning skal brukes på en annen base innenfor Skandinavia.

I motsetning til Norwegian, betaler SAS for tre driftstillatelser (AOC = Airline Operating Certificate), ett til hvert av de tre skandinaviske landene.

Les også: Norwegian klager på SAS-favorisering

– Betaler en meget høy pris

– Vi betaler for tre driftstillatelser, i Norge, Sverige og Danmark. Norwegian betaler bare for Norge, og da blir det selvfølgelig enkeltstående utgifter knyttet til forflytningene, sier Johansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke slik at SAS mottar mye gratis fra de skandinaviske myndighetene. Det er faktisk slik at vi betaler en meget høy pris for å operere i tre forskjellige land, så jeg tror det er noen som ikke hadde ønsket seg det alternativet.

Selskapet betaler AOC-avgifter på 5,8 millioner danske kroner til Danmark, 6,4 millioner svenske kroner til Sverige og 3,1 millioner norske kroner til Norge per år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De tre lisensieringsmyndighetene i Sverige, Danmark og Norge har ett AOC til SAS-konsortiet, men hvor SAS betaler lisensavgift til hvert av landene basert på den historiske konstruksjonen, sier Johansen.

– Dette er en stor kostnad for SAS, og som overstiger langt det som Norwegian må betale i avgift når de foretar en forflytning av fly og mannskap, sier han.

Les også: SAS-pilot slakter Gardermoen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Særkrav og kursing

– Det er riktig at SAS betaler gebyr i alle de tre skandinaviske landene, men hvis de ikke hadde fordel av dette, hvorfor vil de da opprettholde denne ordningen hvis de ikke har fordeler, skriver Norwegians driftsdirektør Asgeir Nyseth i en epost til DN.no.

SAS kan i dag føre fly registrert i Sverige, Norge og Danmark fritt mellom landene.

– I Norge finnes det fortsatt et særkrav for kabinsertifikat, noe de ikke har i Sverige, med denne fordelen kan SAS ta kabinansatte fra Sverige uten kabinsertifikat utsted av Luftfartstilsynet i Norge til også å bemanne fly registrert i Norge. Når vi hadde AOC i Sverige gjennom vårt datterselskap Norwegian Air Shuttle Sweden AB måtte vi først gjennomføre kurs på de kabinansatte i Sverige for å få disse godkjent i Norge, dette er en kostnad SAS ikke fikk, skriver Nyseth.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: SAS strammer inn på gratis brus

Må forvente større byråkrati

Norwegian er et norskregistrert selskap med en norsk driftstillatelse, og betaler andre avgifter til Sverige og Danmark basert på dette faktum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Litt merkelig hvis de forventer en særordning - uten at de skal ta den kostnad som en annen selskapskonstruksjon som SAS' innebærer, sier Johansen.

At Norwegian eksponeres for stadig større byråkrati i takt med at de vokser i størrelse, mener Johansen ikke er overraskende.

– Misnøye rundt dette bør imidlertid ikke presenteres fra Norwegian som at SAS slipper unna slike utfordringer, sier han.

Les også: Kjos har planen klar for å knuse SAS

Vil behandles likt

– Vi ønsker ingen særbehandling, men kun at vi behandles likt med konkurrenter, skriver Norwegians driftsdirektør.

Han trekker frem noen av fordelene han mener SAS har, som de ikke ville fått om de hadde opprettet driftstillatelser i Sverige og Danmark.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– SAS har kun en organisasjon godkjent for 3 AOC, mens vi har måttet bygge opp organisasjon og overhead i alle landene. SAS kan føre fly fritt mellom de tre landene, vi med AOC i alle landene har måttet betale gebyrer for å søke flyene overført mellom AOCene, samt at vi kun har kunnet gjøre dette i tidsbegrenset tid. SAS kan benytte kabincrew fritt mellom landene, vi har måttet kurse og få utstedt norsk kabinsertifikat hvis for eksempel svenske kabincrew skulle tjenestegjort på norsk AOC.

– Klart det er store kostnader SAS ikke har som vi hadde fått om vi skulle etablere AOC i Sverige og Danmark med overhead og lignende. Jeg tror ikke SAS er klar over alle fordelene de har, de ser bare at de må betale gebyrer i tre land, men ikke fordelene, mener Nyseth.

Les også:

Grønt lys for revolusjonerende SAS-hestekur

– En halv seier for SAS

Millionregning på vei til Norwegian

Hennig-Olsen bak nytt flyselskap