Opplev Norge fra bilen
Statens vegvesen utvikler atten utvalgte strekninger gjennom Norge til turistattraksjonen Nasjonale turistveger.
Fram til 2020 skal det investeres nærmere 2,5 milliarder kroner i Nasjonale turistveger. 2 milliarder kroner skal dekkes over Samferdselsdepartementets budsjett. Resten av beløpet skal komme fra andre aktører, med fylkeskommunene og kommunene som de viktigste.
I tillegg er det forventet en innsats på cirka 1 milliard kroner fra private aktørerfor å utvikle et godt service- og aktivitetstilbud i tilknytting til de nasjonale turistvegene.
Nasjonale turistveger består av 18 strekninger:
- - Nasjonal turistveg Andøya
- - Nasjonal turistveg Atlanterhavsvegen
- - Nasjonal turistveg Aurlandsfjellet
- - Nasjonal turistveg Gaularfjellet
- - Nasjonal turistveg Geiranger-Trollstigen
- - Nasjonal turistveg Hardanger
- - Nasjonal turistveg Hardangervidda
- - Nasjonal turistveg Havøysund
- - Nasjonal turistveg Helgelandskysten
- - Nasjonal turistveg Jæren
- - Nasjonal turistveg Lofoten
- - Nasjonal turistveg Rondane
- - Nasjonal turistveg Ryfylke
- - Nasjonal turistveg Senja
- - Nasjonal turistveg Sognefjellet
- - Nasjonal turistveg Gamle Strynefjellsvegen
- - Nasjonal turistveg Valdresflye
- - Nasjonal turistveg Varanger
Nasjonale turistveger består av 18 veistrekninger fra Varanger i nord til Jæren i sør, som Statens vegvesen, på oppdrag fra myndighetene, skal ferdigutvikle til 2020.
Statens vegvesen startet arbeidet med turistvegene allerede i 1994. Nå har prosjektet kommet så langt at alle de 18 strekningene som inngår i turistvegsatsingen har fått status som Nasjonale turistveger.
- I 2012 er vi drøyt halvveis til målet, sier Per Rizler som er pressekontakt for Nasjonale turistveger, til ABC Nyheter.
- Noen strekninger er fullt utviklet, de fleste andre er ikke det. Vi fortsetter å viderutvikle dem med parkeringsplasser, utsiktspunkter, servicehus og andre spennende installasjoner.
Les også: Går Norge på tvers
Én attraksjon
De 18 strekningene er i 2012 lansert som en samlet attraksjon.
- Målet med attraksjonen er å gjøre Norge til et mer attraktivt reisemål og styrke næringslivet og bosettingen i distriktene, sier Rizler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Det vil fortsatt være store forskjeller i innholdet langs de 18 strekningene. Hver og en skal stå frem med sin egen tydelige identitet og formidle gode opplevelser av norsk natur. Fjell, vidder, fosser, fonn, fjorder og kyst skal oppleves fra bilvinduet og fra tilrettelagte stopp, fortsetter han.
Men felles for alle strekningene er turistvegskilting, informasjonstavler og møblering av mindre stoppunkter.
- Og ikke minst den gode kjøreopplevelsen, sier Rizler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: De beste hotellene i verden
Norsk og internasjonal kunst
Statens vegvesen har så langt engasjert over 50 kunstnere og arkitekter, både unge og veletablerte.
Mens det i hovedsak dreier seg om norske formgivere finnes det også internasjonale bidrag langs turistvegene.
To av disse blir avduket denne høsten:
Artikkelen fortsetter under annonsen- 7. september åpner vi Nasjonal turistveg Aurlandsfjellet, og da vil Regional- og kommunalminister Liv Signe Navarsete avdekke den amerikanske kunstneren Mark Dions nye verket «Den» på Aurlandsfjellet.
- Og i slutten av september åpner vi Nasjonal turistveg Valdresflye gjennom å avdekke et kunstverk av den sveitsiske kunstnerduoen Fischili og Weiss, sier Rizler til ABC Nyheter.
Se bilder fra de 18 strekningene i bildegalleriet øverst i saken.
Les også:
Norsk fjellvegg har blitt klatredestinasjon
Dette er Europas rimeligste reisemål