På ferie vil vi oppleve, ikke shoppe

Vi reiser i flokk: Vi ønsker å være individualister men ender opp med å reise i flokk, men vi bestiller de «trygge» feriene. (Illustrasjonsfoto)
Vi reiser i flokk: Vi ønsker å være individualister men ender opp med å reise i flokk, men vi bestiller de «trygge» feriene. (Illustrasjonsfoto)

Kulinariske og kulturelle opplevelser er viktigere en shoppingmulighetene når vi reiser på ferie, ifølge en undersøkelse.

FINN reise har spurt 1000 nordmenn om sine reisevaner og mener å ha funnet ut litt om hva vi liker å gjøre når vi åpner lommeboka og forlater landet.

Ifølge undersøkelsen er god mat og drikke det som opptar de fleste. 75 prosent av de spurte sier at det er det de bruker helst bruker tid på når de er ute og reiser.

Under halvparten, 49 prosent, ønsker å bruke tiden på shopping. Det kommer kanskje ikke som en overraskelse at flest kvinner ønsker å bruke tiden sin til shopping.

– For de fleste av oss er shopping blitt en del av hverdagen – vi kan shoppe der vi bor, og vi gjør det ofte. Det er ikke primært derfor de fleste av oss reiser på ferie, men snarere jakten på det gode liv. Nordmenn er også blitt temmelig mat- og vinbevisste etter hvert, gjennom sosiale nettverk og reiseerfaringer, så det er ikke så rart at slike opplevelser topper listen, sier Rolf Forsdahl, direktør for reiseliv i Hovedorganisasjonen Virke.

Les også: På skattejakt i Paris

Vil ikke gå i flokk

Vi liker ikke å se på oss selv som flokkdyr når vi er på ferie, mener de som har analysert undersøkelsen å vite.

Når vi blir bedt om å beskrive oss selv som ”reisetype”, svarer nemlig 18 prosent ”Elsker sol og bad – men ikke dit folk flest drar”, mens 14 prosent mener de er av typen ”Alternativ – opptatt av nye impulser og variasjon”.

– De fleste vil nok beskrive seg selv som eventyrlystne, men når det kommer til handling og konkret bestilling av ferien er det mange som ender opp med det trygge valget – dit folk flest reiser. Men selv om det ligger mye trygghet i valg av kjente og kjære reisemål, tror jeg mange likevel oppsøker mer aktivitet og variasjon i ferien, sier Terje Berge, kommersiell direktør i FINN reise.

– Litt spøkefullt kan man si at det ikke finnes noe mer kollektivt enn den individuelle turist. Vi liker å oppfatte oss selv som individualister, selv om vi i virkeligheten gjør det samme som alle de andre ”individualistene”, sier Rolf Forsdahl.

Les også: Nordmenn reiser mer til utlandet

Utsikten er viktig, men ikke for alle

Har du lite penger så er penger og priser viktig. Slik kan man kanskje tolke undersøkelsen. De spurte under 30 år bryr seg ihvertfall mer om pris en de eldre, som ønsker å bo et sted med god beliggenhet når de skal på ferie.

Hele 45 prosent svarer at beliggenheten er det avgjørende for dem. Unntaket er de yngste reisende. I aldersgruppen under 30 år svarer 37 prosent at prisen er viktigst. Tallene er ikke overraskende for Rolf Forsdahl.

Les også: Her er Europas beste shoppingbyer

– Dette har sammenheng med at de fleste har godt med penger, og ikke gidder å spare noen hundrelapper på romprisen for senere å måtte bruke drosje og ekstra tid for å komme dit vi har lyst til å være. De unge reiser derimot på strammere budsjetter, og tar gjerne på seg ryggsekken for å komme dit de skal. Det blir en del av opplevelsen, sier han.

Les mer om reise

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden