Luften full av gebyrgribber

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskapene har stor oppfinnsomhet på gebyrsiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lave billettpriser lokker passasjerer til flyselskapene, men det er inntjeningen på gebyrer og ulike tillegg som flyselskapene surfer på.

I 2009 vokste flyselskapenes inntekter fra gebyrer og tillegg med 43 prosent til over 80 milliarder kroner, skriver boarding.dk på bakgrunn av en analyse fra IdeaWorks.

Tilsammen tapte verdens flyselskaper rundt 16 milliarder dollar i 2008, mens tapet ifjor var redusert til 10 milliarder dollar. Ifølge analysen skyldes en svært stor del av denne resultatforbedringen nye eller økte gebyrer som kommer i tillegg til den ordinære billettprisen.

Og flypassasjerene kan neppe forvente at de ekstraordinære og delvis skjulte gebyr, avgifter og tillegg blir mindre i fremtiden, rett og slett fordi de er blitt en del av konkurransevilkårene i luften.

Amerikanske United hadde størst inntekter fra gebyrer og tillegg ifjor med i overkant av to milliarder dollar. Utenfor USA lå Ryanair høyt på oversikten med 882,5 millioner dollar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avgift for å benytte billetten
Oppfinnsomheten er ifølge analysen stor blant flyselskapene.

Det britiske lavprisselskapet Jet2.com krever for eksempel gebyr for online innsjekking hvis man ikke bruker bestemte kredittkort.

Et annet kuriøst eksempel er flyselskapet Spirit som det siste året har innført «passenger usage fee», som innebærer at når kunden har kjøpt og betalt billetten, så skal passasjeren betale en ny avgift på 8 dollar (i underkant av 50 kroner) hver vei for å benytte billetten. Samme møtte motvind da det begynte å kreve avgift for håndbagasje hvis det ikke kunne plasseres under setet.

Les også:
- Flyselskapene lurer deg

Ryaairs billettgebyr for retten

Norwegian innfører nytt gebyr