– Gebyrer på papirfaktura er en skikkelig melkeku

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor og DNB tjener trolig rundt en halv milliard kroner hvert år på papirfakturagebyrer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor kan sitte igjen med over 330 millioner kroner i året fra papirfakturagebyrer, viser DNs beregninger.

Gebyrene for papirfaktura er langt høyere enn utgiftene knyttet til utsending av disse.

– For kunder med store volum koster det cirka fem kroner i produksjon og distribusjon av papirfakturaer, skriver Sidsel Bråten, kommunikasjonssjef hos PostNord Strålfors, i en e-post.

Les også: Amerikanske selskaper i Kina sliter under handelskrigen

Telenor-konsernet sender ut om lag 22 millioner fakturaer årlig. Avisen anslår digitaliseringsgraden til rundt 65 prosent. Det vil i så fall bety at konsernet sender ut rundt åtte millioner papirfakturaer årlig med et gebyr på 59 kroner.

– Vi har forsøkt å sette en pris per faktura som motiverer folk til å velge digital faktura. Likevel er det fortsatt en del som holder fast på papirfakturaen. Noe annet, som sikkert vil overraske noen, er at det er folk i ulike aldersgrupper som ikke slutter med papirfaktura. Det er altså ikke slik at det kun er den mer velvoksne delen av befolkningen som fortsatt får tilsendt papirfaktura, skriver kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor Norge til DN.

Avisen anslår at DNB har en gevinst på 156 millioner kroner i året ved utsendelse av seks millioner papirfakturaer.

– Regnestykkene må nesten stå for DNs regning, skriver Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.

Les også: 43 konkurser på to dager

Saken er opprinnelig publisert på Hegnar.no