Tingretten skal vurdere gruppesøksmål mot DNB

Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet mener 180.000 DNB-kunder har betalt for en tjeneste de ikke har fått og vil gå til gruppesøksmål for kundene. Oslo tingrett skal nå vurdere om kriteriene for gruppesøksmål er oppfylt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vinner vi saken i Oslo tingrett, blir det enklere for forbrukerne å nå fram, siden hver enkelt kunde ikke trenger å reise egen sak mot DNB, sier direktør Randi Flesland i en pressemelding.

Saken går 15. og 16. desember, og en avgjørelse er ventet over nyttår.

For at en sak skal kunne føres som gruppesøksmål må den oppfylle bestemte kriterier. Gruppesøksmål kan godkjennes som søksmålsform dersom flere har tilnærmet like krav på likt grunnlag mot samme motpart.

– Vi mener saken er som skreddersydd for gruppesøksmål. Samtlige kunder har kjøpt det samme produktet og betalt den samme gebyrsatsen for fondet. Kundenes krav kan derfor lett slås sammen til ett, sier direktør Randi Flesland.

DNB sier at søksmålet ikke kan godkjennes som gruppesøksmål, ettersom kundene er forskjellige og sakene derfor ikke er like.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet hevder at DNB har tatt for mye betalt av kunder i tre aksjefond. Bakgrunnen for kravet er en påstand om at fondene er solgt og markedsført som aktivt forvaltede, men kun 12 prosent av DNB Norge-fondet var aktivt forvaltet, ifølge Forbrukerrådet.

Les også:

DNB lanserer nytt fondsprodukt: «Lev Mer»

DNB utleverte kjendis-info til 1400 kunder

Rapport: DNB brøt retningslinjer i skatteparadis-sak