– Butikkene slurver med prismerking av dagligvarer

<p></p>
<p>– PRISSLURV: – Si ifra i kassa om du oppdager avvik mellom pris på hylla og prisen som slås inn i kassa, råder Forbrukerombudet som avdekket mange avvik under et lite tilsyn i Oslo tidligere i sommer.<br></p>
– PRISSLURV: – Si ifra i kassa om du oppdager avvik mellom pris på hylla og prisen som slås inn i kassa, råder Forbrukerombudet som avdekket mange avvik under et lite tilsyn i Oslo tidligere i sommer.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Forbrukerombudet ber butikkene skjerpe rutinene for prismerking av varer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da Forbrukerombudet tidligere i sommer gjennomførte et mindre tilsyn med dagligvarebutikkenes prismerking, avslørte de både manglende prismerking av varer og avvik mellom hyllepris og kassapris.

Kontroller ble gjennomført i butikker fra sju av de største dagligvarekjedene: Bunnpris, Coop Extra, ICA, Kiwi, Meny, Rema 1000 og Rimi. Stikkprøvene ble tatt i butikker lokalisert i Oslo.

I alle de sju kontrollerte dagligvarebutikkene manglet det pris på mange varer i sortimentet.

Nå har butikkene mottatt brev fra ombudet der de bes om å skjerpe rutinene.

– Markedsføringsloven er klar: Varer i butikkene skal prismerkes slik at prisene lett kan ses av forbrukerne. I tillegg skal det gis såkalt enhetspris, varens pris i kilo eller liter, slik at forbrukerne kan sammenligne prisen på varer uavhengig av pakningsstørrelse, sier fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem i en pressemelding.

Han mener prismerking er viktig for at forbrukerne skal kunne gjøre fornuftige valg.

Tilsynet som ble gjennomført i juni, ble varslet tidligere i år: Varsler omfattende priskontroll

Svikt i rutinene

Forbrukerombudet mottar stadig klager på manglende eller feilaktig prismerking.

Generelt sett kom butikkene bedre ut av kontrollen på samsvar mellom hyllepris og kassepris, men Forbrukerombudet avdekket avvik særlig hos to av butikkene. Avvikene gikk imidlertid både i kundens favør og disfavør, noe som tyder på svikt i rutinene heller enn et forsøk på å lure kundene, skriver ombudet i meldingen.

Les også: Forbrukerombudet mener Vipps-reklame er ulovlig

– Si ifra i kassa

Der er ifølge Forbrukerombudet omdiskutert hvorvidt man har en juridisk rett til å kreve å få kjøpe varen til hylleprisen, men ombudet anbefaler likevel kunden å si ifra dersom de oppdager avvik.

– Butikkene bør la kunden få betale hyllepris. Det er butikken som har gjort en glipp, og det vil være meget dårlig service å la dette gå ut over kunden – som attpåtil varsler dem slik at de kan rette opp i feilen, sier Jo Gjedrem i pressemeldingen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus