Typisk norsk å være Gro

Gro Eirin Dyrnes er mest teknolog og startup-nerd, men også litt mamma for andre gründere som lander i Silicon Valley for første gang.
Gro Eirin Dyrnes er mest teknolog og startup-nerd, men også litt mamma for andre gründere som lander i Silicon Valley for første gang. Foto: Andreas Klemsdal /Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange norske gründere drømmer om USA-suksess. Gro Eirin Dyrnes gir dem en pult og et råd som kanskje kan være verdt millioner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

PALO ALTO, CALIFORNIA (Finansavisen): Bygget vårt skiller seg ut og ligger sentralt plassert. Folk detter bare inn her, sier Gro Eirin Dyrnes, mens døren går opp og igjen i bakgrunnen.

Nordic Innovation House heter huset. Det ligger i en trivelig gate i Palo Alto og er et slags hovedkontor for nordiske gründere som oppsøker Silicon Valley. Det startet som et helnorsk initiativ for seks år siden, men for tre år siden oppdaget våre naboland ideen og ble med. Huset har i dag 185 betalende medlemmer som deler 32 plasser i Palo Alto og ti plasser i San Francisco. Nylig ble det åpnet et lignende senter i New York og Dyrnes er formelt regionsdirektør for Amerika i Innovasjon Norge.

At nordiske gründere skal ha en felles base i Silicon Valley strider på en måte mot entreprenøråndens grunntanke:

– Her borte er det ingen som bryr seg om hvor du kommer fra, de er opptatt av hva du har å vise frem, sier Dyrnes til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men på en annen måte ikke.

– Nordic tech er et merkenavn. Vi støtter norske selskaper i sin internasjonale ekspansjon, sier økonomen, som har jobbet med teknologi det meste av livet.

Les også: Milliondryss på gründere før meglerkollaps

Verdensmesterskap

Det er mange gode grunner til å komme til Silicon Valley.

– Det er her verdensmesterskapet for teknologi og innovasjon foregår, sier hun.

Men det er også mange gode grunner til å bli hjemme. Silicon Valley er et dyrt marked å etablere seg i. Det er vanskeligere for norske gründere å hente penger her, enn det er hjemme i Norge. Totalt sett er det mer investorkapital, men konkurransen er mye hardere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du kommer ikke hit for å hente penger, du kommer hit for å bygge business. Greier du det vil markedet etter hvert gi deg tillit, og det er da man kan begynne å bygge sten på sten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Norge er blitt et lavkostland når det gjelder utviklerkompetanse, ingeniører og programmerere. I hvert fall sammenlignet med Silicon Valley. I Norge får du to utviklere til prisen av det én koster her. Det har selvsagt sammenheng med at de store, som Google og Facebook, har råd til å betale mye og ofte gir sine ansatte «golden handcuffs», med ekstremt gode betingelser.

– Så da er det bedre å holde seg hjemme i Norge?

– Man må utnytte de fordelene Silicon Valley byr på, uten nødvendigvis å flytte hele virksomheten hit. Slik det israelske oppstartsmiljøene har gjort i årtier. For eksempel kan toppledelsen og de som driver forretningsutvikling, salg og markedsføring utvikle selskapet her, mens teknologiutviklingen foregår til en lavere pris, og minst like godt, i hjemlandet.

Les også: Milliardær og laksearving jakter tekno-gründere

Artikkelen fortsetter under annonsen

Krever enorm tillit

Det kan høres ut som en konstruert ideal-verden, men flere norske selskaper med plass på Nordic Innovation House jobber etter denne modellen i dag. Selskaper som Arundo Analytics, Fuse Tools og Konsus.

– Flere selskaper i denne kategorien begynner å gjøre det virkelig bra her. De bygger mer i Norge, men de setter nøkkelpersonell i USA.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvordan kan man få en startup til å fungere når de sitter så spredt?

– Mange av disse selskapene er jo pr. definisjon virtuelle selskaper, det vil si at de må ikke sitte ved siden av hverandre for å utvikle bedriften. Men det er absolutt et relevant spørsmål, vi har sett mange selskaper som har vokst fort og som ikke har greid å skape en felles plattform og kultur, og dermed ikke lykkes.

Hvis man mot formodning har ambisjoner om å gå all-inn i Silicon Valley gjelder det å bygge opp en enorm tillit, hos investorer og i markedet. Noen har greid det. Finansavisen fortalte i sommer blant annet om Lasse Andresens Forgerock og Børge Halds Medallia, som begge er blitt milliardselskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du må rekruttere taktisk og bygge opp et rykte og en tillit over tid, for å skape sånne suksesser som det der. Du kan ikke bare gå av flyet og begynne å banke på dører.

Les også: Gründere tar gevinst etter gigantvekst

– Vokser mer etter oppkjøp

Den hjemlige debatten om salg av norske teknologiselskaper til utlandet ser Dyrnes fra en litt annen vinkel. Hun mener det er to ting som skjer når et amerikansk selskap kjøper opp et norsk gründerselskap. Norske talenter får lov å vokse internasjonalt og norske vekstselskaper får nye investeringer, i Norge.

– Det er gjort studier på at selskaper kjøpt av amerikanere vokser mer i Norge etter oppkjøpet, sammenlignet med før oppkjøpet, og at kritisk kompetanse forblir og spirer i Norge. Norsk teknologi er ikke tapt selv om det selges til utlandet. Skal man være en internasjonal vinner må man være tilstede der markedet og konkurrentene er, om enn ikke med et hovedkontor. Man må forstå hva man konkurrerer mot, og da kan det være krevende å sitte med forretningskompetansen i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gode eksempler er Ciscos kjøp av Tandberg som ga mulighet for oppstart av Acano og deretter nytt salg av Acano til Cisco, men også Microsofts kjøp av Fast. Begge disse oppkjøpene har gitt arbeidsplasser i Norge, kapital i Norge til oppstart av nye selskaper og oppstart av en rekke internasjonalt ledende selskap basert på kompetansen i de tidligere selskapene. For dem som greier å bygge seg opp i Silicon Valley er mulighetene grenseløse, som Medallia og Forgerock viser.

– Det er her det store volumet av tidligfaseinvesteringer gjøres. Greier du å vokse frem som den sannsynlige vinneren av din nisje, så er det store penger å hente, sier Dyrnes.

Kahoot og eSmart

En rekke startup-stjerner har vært innom Nordic Innovation House, som Kahoot, eSmart Systems, Nurx, Elliptic Laboratories, Disruptive Technologies, Corporater, Norselab og mange flere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men hun minner også om at Silicon Valley ikke er det eneste stedet som gjelder.

– Mange andre teknologiregioner er på vei opp, både i USA og andre steder i verden. Gründere bør tenke seg nøye om hvor de bør dra for å utvikle nettverket sitt og skalere. Det kan være andre regioner som er riktigere å velge.

Uansett går utviklingen i riktig retning.

– For tre år siden var mange av selskapene her i en tidlig fase. Nå har vi langt flere eksempler på selskaper som virkelig har slått gjennom. Det tar tid å bygge forretning og skape tillit i dette markedet.

Saken er først publisert i Finansavisen 21. oktober