Rema hadde sviende salgsfall i februar

Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema 1000 sliter i motbakke og opplevde et voldsomt salgsfall i februar. Med omsetningssvikten følger også tap av markedsandeler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge tall fra analyseselskapet Nielsen som Aftenposten har fått tilgang til, hadde Rema 1000 en organisk omsetningsnedgang på 3,6 prosent i februar. Organisk vekst eller fall viser utviklingen mellom sammenlignbare butikker, der nye eller nedlagte butikker ikke er tatt med i regnestykket.

Ifølge Aftenposten har Rema 1000 aldri tidligere opplevd lignende tall. Markedsandelen har nå falt med 0,6 prosentpoeng til 23,5 prosent.

Les også: Rema 1000 rensker opp i antallet leverandører

Samtidig opplever lavpriskonkurrentene omsetningsvekst. Etter at Rema lanserte bestevennstrategien, som blant annet førte til at bryggeriet Mack mister hylleplass i mange av kjedens butikker, har Coops Extra-butikk som ligger vegg i vegg med en Rema-butikk ved siden av bryggeriet, hatt en vekst på 40 prosent for andre måned på rad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig haler Kiwi innpå trønderne. Norgesgruppens lavpriskjede hadde i februar en omsetningsvekst på 0,9 prosent og en markedsandel på 21,3 prosent. Coop Extra har økt markedsandelen med 2,1 prosentpoeng så langt i år, til 12,3 prosent.

Les også: Reitan avviser Rema 1000-salg for 50 milliarder

Rema 1000 legger fram 2016-resultatet i Trondheim tirsdag. Forrige uke fastslo kommunikasjonsdirektør Mette Fossum overfor Aftenposten at "2016 var et bra år for Rema 1000", og at de aldri hadde solgt så mye varer som i fjoråret.