Pollestad: – Regjeringen medansvarlig for Widerøe-kutt

Widerøe legger ned tre ruter og kutter kraftig i 14 andre. Sps Geir Pollestad (innfelt) gir regjeringen og seteavgiften deler av skylden. Foto: Ned Alley (NTB scanpix)
Widerøe legger ned tre ruter og kutter kraftig i 14 andre. Sps Geir Pollestad (innfelt) gir regjeringen og seteavgiften deler av skylden. Foto: Ned Alley (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Leder i næringskomiteen Geir Pollestad (Sp) gir regjeringen og seteavgiften deler av skylden for at Widerøe må kutte i rutetilbudet. – Dette er en uansvarlig næringspolitikk og en elendig distriktspolitikk, sier han.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er rutene mellom Stavanger og Newcastle og sommerrutene fra Torp til Bodø og Evenes som legges ned. I tillegg kutter selskapet kraftig i 14 andre ruter, og kan ikke utelukke at de må kutte enda mer, melder TV 2.

Widerøe begrunner selv rutekuttet med høyere avgifter, varslet seteavgift og fallende marked.

Geir Pollestad synes situasjonen er alvorlig, og mener regjeringen må skrote planene om en egen flyseteavgift.

– Dette er ingen miljøavgift, men kun en avgift for å dra inn mellom 1 og 2 milliarder kroner i året. Når vi nå ser hvor dramatiske utslag vi får av avgiften så må regjeringen vurdere om det er forsvarlig å innføre den. Dette er en uansvarlig næringspolitikk og en elendig distriktspolitikk, sier Pollestad til NTB.

Bakgrunn: Widerøe legger ned tre ruter

– Dårligere reisetilbud

I tillegg til de tre rutene som legges helt ned, kuttes flere ruter betraktelig. Dette gjelder blant annet Haugesund – København som reduseres med 57 prosent, Bergen – Haugesund reduseres med 42 prosent, Kristiansund – Trondheim reduseres med 44 prosent og Kristiansand – København reduseres med 30 prosent. Rutekuttet går hardest ut over Torp og Kristiansand der det kuttes betraktelig i henholdsvis tre og fire ruter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Disse rutekuttene vil gi næringsliv og folk et dårligere reisetilbud. Det skjer særlig gjennom innføring av en mangelfullt utredet og lite treffsikker avgift. Det er særlig alvorlig at det er regioner som i utgangspunktet har et svakt flytilbud som rammes hardt, sier Pollestad.

Les også: Nå blir det dyrere å fly

Utelukker ikke flere kutt

Widerøe legger ikke skjul på at de føler seg presset av høyere avgiftsnivå, i tillegg til en ny markedssituasjon.

– Vi er i en situasjon der markedet har gått ned i norsk luftfart og arbeidsgiveravgiften har gått opp. Og fra nyttår øker momsen, Avinors startavgifter og CO2-avgiften, sier administrerende direktør Stein Nilsen i en pressemelding.

Selskapet varsler også at det kan komme flere kutt.

– Vi kan heller ikke utelukke at det blir flere konsekvenser når den nye seteavgiften innføres fra 1. april, sier Nilsen.

Les også: El-fly for renere luftfart