El-fly for renere luftfart

Her flyr Pipistrels Taurus Electro, et elektrisk toseters fly, over Spania. Video: Pipistrel.ru

Et lite slovensk selskap håper å revolusjonere flyindustrien med sine prisvinnende strømdrevne fly.

Pipistrels «Taurus Electro» betraktes som et friskt pust i en sektor som står for 13 prosent av CO2-utslippene fra alle transportkilder sammenlagt.

Flyet ble lansert i 2007, og det kommer nå omkring 20 bestillinger årlig på tosetersflyet, som bygges i en fabrikk i byen Ajdovscina, nær grensen til Italia.

Prislappen er 110.000 euro (én million kroner), men flyet er billig i drift. Til 6 kroner timen er Taurus ti ganger billigere å fly enn tradisjonelle toseters fly, ifølge bedriften.

Enkelhet er nøkkelen: Du lader batteriet, setter deg i cockpiten og trykker på startknappen for å aktivere flyets propeller.

Flyet kan nå en høyde på 2.000 meter før propellene trekkes tilbake og Taurusen går over til glideflukt, som et seilfly.

— Det er få knapper: Opp og ned og full kraft. Men du kan alltid slå av med en gang hvis du behøver å senke farten til flyet, forklarer piloten Nejc Faganelj, mens han flyr høyt over den slovenske landsbygda en solrik vinterdag.

Tosetersflyet Taurus Electro parkert på bakken. Foto: Pipistrel.
Tosetersflyet Taurus Electro parkert på bakken. Foto: Pipistrel.

Men bak den tilsynelatende enkle kontrollen ligger et sinnrikt design. Det avgjørende elementet, og den største utfordringen, er litiumbatteriet. Dette måtte være både lett og robust, så det ikke tar fyr ved overoppheting.

— Å kopiere noe fra bilindustrien er ikke så vanskelig, men å lage noe som er lettere og mer effektivt har ikke blitt gjort før, sier Pipistrel-ingeniøren Jure Tomaciz.

Les også: Kuriøse konsept fra flyprodusent

Hemmelige nattflygninger

Nå sikter Pipistrel enda høyere, og vil selge verdens første strømdrevne fireseters fly.

Taurus G4 er foreløpig en prototyp, bygget ved å kombinere to tosetere. Den vant Nasas prestisjetunge Green Flight-pris i 2011, verdt 11,6 millioner kroner.

Flyet tilbakela 650 kilometer på to timer, med en gjennomsnittsfart på 172 kilometer i timen.

— Bilindustrien med alle sine midler, og nærmest uten vektbegrensninger, er selv i dag ikke i stand til å produsere en elbil som kan frakte fire passasjerer 600 kilometer med en fart på 200 kilometer i timen, sier Pipistrels grunnlegger, Ivo Boscarol, til AFP.

— Det greide vi med vårt elektriske fly.

Boscarol er sønnen til en maskiningeniør som siden ble testpilot. De siste tre tiårene har han tilbrakt med å utvikle og perfeksjonere sin lavutslippsoppfinnelse.

Da han bygde sine første fly på 80-tallet måtte han prøvefly dem i hemmelighet, og kun etter mørkets frembrudd. På den tiden var det forbudt med private fly i Slovenia, den gang del av det tidligere kommunistiske Jugoslavia.

Nattflygningene, sammen med flyvingenes aerodynamiske form, ga Boscarol ideen til å kalle selskapet opp etter tusseflaggermusen (pipistrellus på latin).

I dag er den slovenske bedriften en global markedsleder innen energieffektiv luftfart. Boscarol var oppført på nyhetsorganisasjonen Politicos liste over «innflytelsesrike europeere» i år.

— Jeg er overbevist om at el-fly vil bli standard. Flyene vil kunne krysse Atlanterhavet, fly raskere og transportere flere, sier han.

Les også: Sundtoft (H): – Flyseteavgiften er bare starten

Hybrid fremtid

Men større flyselskap er fremdeles forsiktige, og mener det er langt igjen før teknologien kan brukes til tyngre passasjerfly.

— Jeg tror ikke vi ser et fullstendig strømdrevet passasjerfly før om ytterligere 50 år, sier Philippe Petitcolin, hvis selskap Safran leverer motorer til Airbus-fly.

Likevel mener lederen for Airbus Group at man om «20 eller 30 år kan fly regionale passasjerfly med omkring 60 om bord, takket være hybridløsinger».

Luftfartskjempen tester for tiden denne teknologien med «E-Fan», et toseters fly som drives av to 30-kilowatts elektriske motorer.

Flyet kan lades mens det fraktes i denne tilhengeren. Foto: Pipistrel
Flyet kan lades mens det fraktes i denne tilhengeren. Foto: Pipistrel

Det lette flyet tar sikte på å gi flyklubber et alternativ til tradisjonelle fly, som støyer og forurenser mer.

Men det er mye rom for forbedringer: E-Fan kan foreløpig kun fly i en time om gangen.

I fjor sommer klarte E-Fan imidlertid å krysse den Engelske kanal, 106 år etter at franskmannen Louis Bleriot ble den første til å tilbakelegge reisen i flymaskin.

E-Fans bedrifter viser hva som kan være mulig i «en luftfartsfremtid som baserer seg mer på strømteknologier», ifølge Airbus.

Artikkel: AFP. Oversatt og tilrettelagt av Ole Peder Giæver for ABC Nyheter.

Les også:

Midlertidige begrensinger i Widerøes bonusprogram

Kvoteekspert: – NHO tar feil om flykvoter

Norwegian kåret til Europas beste lavprisselskap

NHO: Flyseteavgiften vil gi store skadevirkninger

Air France-reklame er YouTubes mest sette reisevideo i år

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus