To norske tenåringer kriger om å bli beste enkeltspiller i Fortnite

Artikkelen fortsetter under annonsen

To norske tenåringer skal i ilden når den beste enkeltspilleren skal kåres under Fortnite World Cup i New York. Premien er på omtrent 25 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De norske tenåringene Martin «MrSavage» Foss Andersen (14) og Endre «Endretta» Byre (14) deltar i den siste etappen av turneringen Fortnite World Cup, som går av stabelen i New York søndag ettermiddag.

Og når den beste enkeltspilleren skal kåres, spares det ikke på anerkjennelsen. Toppremien er på hele tre millioner dollar, som tilsvarer rundt 25 millioner kroner. Det betyr at vinneren av Fortnite stikker av med mer penger enn vinnerne av tennisturneringen Wimbledon gjorde.

– Jeg er ganske motivert av pengene, sa Endre Byre til D2 i forkant av VM-turneringen.

Turneringen starter klokken 13.15 lokal tid, mens vinnerseremonien holdes klokken 16.45 lokal tid (klokken 19.15 og 22.45 norsk tid), ifølge Epic Games.

Norsk verdensmester

Lørdag vant Emil «Nyhrox» Bergquist Pedersen og hans østerrikske partner duokategorien. Premien var også på 3 millioner dollar. Selv beholder Pedersen, som er fra Re i Vestfold, halvannen million dollar (cirka 13 millioner kroner).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av ti uker har 40 millioner spillere forsøkt å kvalifisere seg til verdensmesterskapet som arrangeres på Arthur Ashe tennisstadion i New York denne helgen.

Store summer

Alle kvalifiserte spillere er sikret en premie på 50.000 dollar uansett resultat. Totalt er premiepotten, som skal fordeles på alle spillerne, på 30 millioner dollar, tilsvarende omkring 260 millioner kroner.

Overlevelsesspillet har blitt et internasjonalt fenomen siden det ble lansert i 2017. Fortnite har nå 250 millioner brukere over hele verden.

Helgens Fortnite World Cup er den første som avvikles. Arrangementet er et forsøk på å få en større andel av det globale spillmarkedet, ifølge en rapport fra analyseselskapet GlobalData.