Konkurranseutsetting av jernbanen:

LO: – Ketil Solvik-Olsen viser forakt mot de ansatte!

SVEKKER TILLITEN: – Uttalelsene fra statsråd Ketil Solvik-Olsen svekker tilliten mellom seg og de ansatte, nå som tillit trengs ved omstilling, sier LOs andre nestleder Hans-Christian Gabrielsen. Foto: LO/Trond Isaksen.
SVEKKER TILLITEN: – Uttalelsene fra statsråd Ketil Solvik-Olsen svekker tilliten mellom seg og de ansatte, nå som tillit trengs ved omstilling, sier LOs andre nestleder Hans-Christian Gabrielsen. Foto: LO/Trond Isaksen.

– Alvorlig at samferdselsministeren snakker ned 10.000 ansatte ved jernbanen, raser LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gabrielsen, som er andre nestleder i LO, reagerer på uttalelser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kom med til ABC Nyheter 24. mai.

Der kom det ikke noen garantier fra statsråden om at de ansatte på jernbanen skal få beholde lønns- og pensjonsvilkår når virksomheten etter planen skal konkurranseutsettes.

Det LO-ledelsen nå rykker ut mot, er imidlertid karakteristikken Solvik-Olsen ga av dagens ansatte. Statsråden ga inntrykk av at NSB-ansatte tar passasjerene for gitt og dermed ikke yter maksimal service.

– Vi synes det er trist og alvorlig at statsråd Ketil Solvik-Olsen snakker ned 10.000 ansatte på jernbanen og NSB som hver dag gjør sitt ytterste for å gi et godt tilbud til togkundene, sier LOs nestleder Hans-Christian Gabrielsen.

Les: Ketil Solvik-Olsen garanterer ikke lønn og pensjon ved konkurranseutsetting

– Infrastrukturen gjør forskjellen

– I intervjuet i ABC Nyheter viser statsråd Ketil Solvik-Olsen forakt for de ansatte og tillitsvalgte i NSB, mener Gabrielsen og siterer:

«Det er bare å se på forskjellen mellom NSBs linjer og Flytoget. Folk har et helt annet inntrykk av Flytoget. Det handler om kultur, det handler om kunderettet fokus. Der får du en bra konkurranse. Det å operere i en monopolsituasjon, betyr at du tar kunden for gitt.»

– Flytoget er en suksess. De ansatte gjør en god jobb. Men det hører med til historien at Flytoget, i motsetning til NSB, har moderne infrastruktur og moderne togmateriell, bemerker Hans-Christian Gabrielsen.

Samme forening her og der

«Jeg tror at NSB kommer til å være den store, dominerende aktøren også om ti år i Norge. Jeg tror Flytoget vil ha en større rolle. Men jeg tror du vil få et NSB som vil ha en fagforening som mener at kunden er viktig og ikke noe bare å kimse av» sa Ketil Solvik-Olsen også søndag.

– Det ministeren ikke har fått med seg, er at det er de samme fagforeningene som organiserer de ansatte i NSB og Flytoget. Kanskje statsråden heller bør se på forskjellen på infrastrukturen de to selskapene kjører på? sier LO-nestlederen til det.

– Med sin holdning til de ansatte svekker regjeringen og statsråden tilliten mellom myndighetene, eier og ansatte, en tillit som vi mener er helt avgjørende for å lykkes med omstilling, sier Hans-Christian Gabrielsen.

Solvik-Olsen: – Ledelsesproblem

Etter at artikkelen ble publisert, skriver Ketil Solvik-Olsen på nettsamfunnet twitter at Gabrielsen har misforstått.

«Utfordringen som påpekes er et ledelsesansvar, derfor rart han overfører det til sine medlemmer», skriver statsråden.

– Det var et dårlig forsøk på å vri seg unna det han sa i intervjuet om fagforeningene i NSB. Han prøver å avlede fra det han sa, han brukte jo nettopp fagforeningene i NSB som eksempel. Og de har ikke ledelsen som medlemmer, sier LO-nestleder Gabrielsen til ABC Nyheter.

Hvordan reagerer så NSBs konsernsjef Geir Isaksen på at hans overordnede mener kritikken bør rettes mot ledelsen, og ikke de ansatte?

Isaksen ønsker ikke å uttale seg om statsrådens melding på twitter.

Artikkelen er oppdatert

Personvernpolicy