Vi vil ikke være kompis med sjefen
Se hva slags ledere norske arbeidstakere vil ha.
Vil sjefen din være kompis med deg og dine medarbeidere?
Det kan gå utover hvordan dere har det på jobben, viser Proffice sin ferske arbeidsmarkedsundersøkelse.
Blant annet mener én av tre arbeidstakere at sjefen ikke har respekt blant sine ansatte.
Gjør dette før du blir venn med sjefen på Facebook
Direkte, ærlig og rettferdig
Totalt 1.000 ledere og 1.300 arbeidstakere uten lederansvar har deltatt i undersøkelsen som ble lagt fram tirsdag, hvor de blant annet har spurt hvilke egenskaper en leder bør ha.
En sjef bør være direkte og ærlig, selv om tilbakemeldingene ikke alltid er positive, og dessuten være rettferdig og behandle de ansatte likt, slår henholdsvis 64 og 48 prosent av arbeidstakerne fast i undersøkelsen.
Sjefen din skal derimot ikke være kompis med de ansatte.
Kun en prosent av arbeidstakerne ønsker en sjef som er kompis med medarbeiderne. Men kanskje er dette nettopp en feil en del ledere gjør?
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSjekk om sjefen din har lov til dette
Ikke tydelige nok
I samme undersøkelse svarer nemlig ni av ti av lederne i undersøkelsen at de er opptatt av å være likt blant sine ansatte.
Samtidig er en av fire ansatte misfornøyde med sjefen, og et flertall av disse hevder det er fordi sjefen mangler generelle lederegenskaper. Hver tredje arbeidstaker hevder også at sjefen ikke har respekt blant sine ansatte.
- En leders oppgave er blant annet å gi medarbeiderne tydelig forståelse av både mål og resultater i bedriften, og synliggjøre hvordan de som ansatte kan bidra med å nå disse målene. Det går det selvsagt an å kommunisere på en jovial måte, men når sjefen blir «kompis» med de ansatte kan dette virke forvirrende og gjøre de ansatte usikre på hvor grensene går, sier Stein Andrè Haugerud, direktør i Proffice Norge i en pressemelding.
Artikkelen fortsetter under annonsen76.000 kroner lavere årslønn? Ja, du leste riktig
Slik blir vi motiverte
Videre viser arbeidsmarkedsundersøkelsen fra Proffice at om sjefen din viser deg tillit og gir deg frihet under ansvar, er det den beste oppskriften på fornøyde og inspirerte medarbeidere. Hele 67 prosent av arbeidstakerne som har deltatt i undersøkelsen, mener dette.
Derimot kan både ris og ros fungere mot sin hensikt.
Mens en av fem ledere sier at de bruker kritikk som virkemiddel, er det bare to prosent av de ansatte som sier at de yter bedre av dette.
Heller ikke bruken av ros, som hele syv av ti ledere bruker som virkemiddel, trenger å virke motiverende. Bare tre av ti ansatte mener det virker effektivt.
Krever et godt forhold
Anders Dysvik, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon på Handelshøyskolen BI, mener det kan ha sammenheng med at relasjonen mellom leder og ansatt i utgangspunktet må være god for at tilbakemeldingen skal ha gjennomslagskraft.
Artikkelen fortsetter under annonsen- Hvis medarbeideren opplever å bli forstått og anerkjent av sin sjef, øker sannsynligheten dramatisk for at sjefens tilbakemeldinger skal fungere i tråd med intensjonen. Om relasjonen er dårlig, for eksempel om medarbeideren ikke har respekt for sjefen sin, vil vedkommende ikke ta til seg det sjefen sier, uansett om budskapet er positivt eller negativt, sier han.