Nettbankfeil rammer over én million bankkunder
Kunder i Sparebank 1 og Skandiabanken har vært uten kontakt med nettbank og kort siden 17-tiden.
Over én million bankkunder i Norge er berørt etter at en komponent hos it-leverandøren Evry sluttet å fungere tirsdag ettermiddag.
I tillegg er kunder hos Sparebanken Sør, Handelsbanken og Sandnes Sparebank rammet av feilen.
– Vi må bare beklage, og håper og tror vi skal få rettet feilen i løpet av kvelden. Men VISA-kortene fungerer i butikk for nettbankkundene som er rammet, og kunder til de to store forretningsbankene DNB og Nordea er ikke berørt, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til Dagbladet.
– Har pågått noen timer
Pressekontakt Christian Brosstad i Sparebank 1 beklager situasjonen som har oppstått.
– Dette har pågått noen timer, men det er jo først etter arbeidstid at folk skal bruke kortene at det blir et stort problem, sier Brosstad til DN.
– Jeg frykter det vil ta noen timer før dette er løst, sier han.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOgså kunder hos Skandiabanken er rammet av feilen.
– Skandiabankens 370.000 kundar er dessverre også ramma av feilen hos Evry. Feilen burde vore unngått, men vi håpar dei får retta den i løpet av kvelden, sier Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken til Dagbladet.
Startet i formiddag
Til E24 forteller Remman i Evry at problemene startet ved 13.30-tiden.
– Vi har en prognose på å få det fikset i løpet av tidlig kveld. Mer kan jeg ikke si nå. Vi må bare beklage de problemene dette medfører for folk, sier han.
It-leverandøren har også tidligere hatt store tekniske problemer. I fjor pekte DNB ved flere anledninger på leverandøren Evry etter at deres bankkunder hadde slitt med å bruke nettbanken.