Nettbankfeil rammer over én million bankkunder

PROBLEMER: Nettbankfeil rammer 700.000 bankkunder i Norge. Foto: Skjermdump/Sparebank 1
PROBLEMER: Nettbankfeil rammer 700.000 bankkunder i Norge. Foto: Skjermdump/Sparebank 1
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunder i Sparebank 1 og Skandiabanken har vært uten kontakt med nettbank og kort siden 17-tiden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Over én million bankkunder i Norge er berørt etter at en komponent hos it-leverandøren Evry sluttet å fungere tirsdag ettermiddag.

I tillegg er kunder hos Sparebanken Sør, Handelsbanken og Sandnes Sparebank rammet av feilen.

– Vi må bare beklage, og håper og tror vi skal få rettet feilen i løpet av kvelden. Men VISA-kortene fungerer i butikk for nettbankkundene som er rammet, og kunder til de to store forretningsbankene DNB og Nordea er ikke berørt, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til Dagbladet.

– Har pågått noen timer

Pressekontakt Christian Brosstad i Sparebank 1 beklager situasjonen som har oppstått.

– Dette har pågått noen timer, men det er jo først etter arbeidstid at folk skal bruke kortene at det blir et stort problem, sier Brosstad til DN.

– Jeg frykter det vil ta noen timer før dette er løst, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også kunder hos Skandiabanken er rammet av feilen.

– Skandiabankens 370.000 kundar er dessverre også ramma av feilen hos Evry. Feilen burde vore unngått, men vi håpar dei får retta den i løpet av kvelden, sier Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken til Dagbladet.

Startet i formiddag

Til E24 forteller Remman i Evry at problemene startet ved 13.30-tiden.

– Vi har en prognose på å få det fikset i løpet av tidlig kveld. Mer kan jeg ikke si nå. Vi må bare beklage de problemene dette medfører for folk, sier han.

It-leverandøren har også tidligere hatt store tekniske problemer. I fjor pekte DNB ved flere anledninger på leverandøren Evry etter at deres bankkunder hadde slitt med å bruke nettbanken.