Ny rekord for Navs gjeldstelefon

Ny rekord for Navs gjeldstelefon
Ny rekord for Navs gjeldstelefon
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor tok 8.904 personer kontakt med Navs gjeldstelefon. Det er en økning på 1.622 sammenlignet med året før – og ny rekord.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Veldig mange av dem som kontakter oss, har problemer på grunn av for mye kredittkortgjeld, sier seksjonssjef Sonja Skinnarland i Oppfølgingsseksjonen i Nav.

Gjeldstelefonen 800GJELD ble opprettet i 2009 og er et lavterskeltilbud for personer med økonomiske problemer. Målet er å hjelpe folk til selv å komme seg ut av problemene.

– Det er bedre å ringe med én gang i stedet for å vente, da blir problemene ofte større, understreker Skinnarland.

Hun tror mye av årsaken til økningen er at folk har blitt mer klar over tilbudet, ikke nødvendigvis av det er en voldsom økning i folk som havner i økonomiske problemer.

I fjor var oktober måneden med flest henvendelser, 877 totalt. Det er så vidt litt flere enn antallet totale henvendelser til telefonen i oppstartsåret 2009, da 826 personer ringte. Allerede året etter var henvendelsene kommet opp i flere tusen.