Ny rekord for Navs gjeldstelefon

Ny rekord for Navs gjeldstelefon
Ny rekord for Navs gjeldstelefon

I fjor tok 8.904 personer kontakt med Navs gjeldstelefon. Det er en økning på 1.622 sammenlignet med året før – og ny rekord.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Veldig mange av dem som kontakter oss, har problemer på grunn av for mye kredittkortgjeld, sier seksjonssjef Sonja Skinnarland i Oppfølgingsseksjonen i Nav.

Gjeldstelefonen 800GJELD ble opprettet i 2009 og er et lavterskeltilbud for personer med økonomiske problemer. Målet er å hjelpe folk til selv å komme seg ut av problemene.

– Det er bedre å ringe med én gang i stedet for å vente, da blir problemene ofte større, understreker Skinnarland.

Hun tror mye av årsaken til økningen er at folk har blitt mer klar over tilbudet, ikke nødvendigvis av det er en voldsom økning i folk som havner i økonomiske problemer.

I fjor var oktober måneden med flest henvendelser, 877 totalt. Det er så vidt litt flere enn antallet totale henvendelser til telefonen i oppstartsåret 2009, da 826 personer ringte. Allerede året etter var henvendelsene kommet opp i flere tusen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus