Sjekker tusenvis av priser hver dag

PRISJEGER: Eldar Stokmo har jobbet som prisjeger hos Rema 1000 de fire siste årene. Foto: Tuva Moflag
PRISJEGER: Eldar Stokmo har jobbet som prisjeger hos Rema 1000 de fire siste årene. Foto: Tuva Moflag
Artikkelen fortsetter under annonsen

Eldar Stokmo er en av Rema 1000s prisjegere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eldar Stokmo er innom Kiwi, Rimi, Prix, Obs! og Coop Extra hver eneste dag. Her sjekker han prisen på tusenvis av varelinjer.

Stokmo jobber nemlig som prisjeger hos Rema 1000, en jobb han setter stor pris på.

– Eldar er blant våre mest erfarne og dyktige prisjegere, sier Stian Mårdalen, prissjef i Rema 1000, til DinSide.

Rema 1000 medgir at denne prisjakten er helt nødvendig for å etterleve løftet til kundene om at de skal ha de laveste prisene. Ingen kjeder slipper unna. Rema 1000 har prisjegere over hele landet, til sammen sjekker de priser hos alle konkurrentene hver eneste uke.

Prisduell: Hvem er billigst av Rema 1000 og Coop Extra?

Ivrig «pensjonist»

SJEFEN OG KAPTEINEN: Prissjef Stian Mårdalen synes det er topp å ha en pensjonert kommandørkaptein med på prisjeger-laget. Foto: Tuva MoflagSJEFEN OG KAPTEINEN: Prissjef Stian Mårdalen synes det er topp å ha en pensjonert kommandørkaptein med på prisjeger-laget. Foto: Tuva Moflag

Stokmo er pensjonert kommandørkaptein i Sjøforsvaret. Etter seks måneder som pensjonist gikk han imidlertid lei, og synes det var på tide å fylle dagene med noe igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De fire siste årene har han brukt mye tid i butikker i Oslo-området, og han har tenkt å holde på i noen år til. Nå skal han riktignok trappe ned til 70 prosent stilling, for å ha fri sammen med kona hver sjette uke.

Stokmo forteller at hverdagen som prisjeger har forandret seg betydelig i løpet av de fire årene han har holdt på:

Til å begynne med var det mye skepsis fra butikksjefene da han kom for å sjekke prisene hos konkurrentene. Men med bransjenormen som har kommet på plass mellom kjedene har det gått seg til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Daglivarekjedenes bransjenorm

  • Bransjenormen ble utarbeidet av representanter for dagligvarebransjen i Norge i samarbeid med Virke, Forbrukerombudet og Næringslivets Servicekontor for Markedsrett i perioden 2009-2010.
  • Kjedene er enige om at det kan foretas prissammenligninger i konkurrerende kjeder.
  • For at prissammenligninger skal være praktisk gjennomførbare, er det definert i normen at det ikke må lages vansker for konk­urrenters innsamling av priser i butikkene.
  • Den som skal innhente priser bør henvende seg til tilgjengelig leder i butikken.
  • Prisjegerne kan bruke inntil 20 timer per butikk per uke til å innhente priser.

– Nå kan jeg komme og gå som jeg vil. I noen av butikkene får jeg til og med en kaffe når jeg kommer, og vi slår gjerne av en prat, forteller Stokmo.

Les også: Tilbudsavisene samlet i en enkel app

Slik gjør de det: Scanning og handling

Arbeidsdagene til Eldar består først og fremst av å scanne hylleprisene hos konkurrentene. Med scanneren kan han sjekke flere tusen varelinjer på kort tid, han flytter seg bare fra etikett til etikett langs hyllene. Hos noen av konkurrentene må han plukke fram hver enkelt vare for å scanne strekkoden, og da tar det lengre tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at Prix tidligere i høst nærmest lurte VGs matbørs ved å ha avvik på hyllepris og kassepris, må prisjegerene i større grad faktisk handle varene å kontrollsjekke at prisene på hyllene stemmer overens med kvitteringen.

Varene som legges i handlekurven varierer gjennom året.

Akkurat nå er det typiske julevarer som gjelder. Denne uken fyller Eldar opp kurven med blant annet julepølse, julebrus, kransekake og gløgg. Akkumulert gjennom året, kjøper Rema 1000 flere hundre varelinjer hos konkurrentene.

Julevarer: Disse pepperkakene bør du holde deg unna

Her kan du se Eldar i aksjon

Klikk for å se stort bilde

KLIKK HER FOR Å SE ALLE ÅTTE BILDENE

Tallknuserne setter i gang

Resultatet av prisjegernes scanninger og kvitteringer sendes til tallknuserne på regionnivå og ved Rema 1000s hovedkontor.

Er det oppdaget lavere priser hos konkurrentene i det enkelte lokalmarked, settes prisen ned med en gang. Dette klarer butikkene å effektuere umiddelbart ved hjelp av elektroniske hyllepriser. Kunden kan dermed oppleve at prisen er lavere i kassen, enn da de sjekket prisen på hyllen på begynnelsen av handlerunden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men vi setter aldri opp prisene i åpningstiden. Dette gjør vi om natten, for å unngå at kunden skal oppleve et negativt avvik når de kommer til kassa, forsikrer Mårdalen.

Hva skjer med maten som kjøpes?

Mye av varene prisjegere fra Rema 1000 og de andre kjedenes prisjegere havner hos Matsentralen.

Eldar leverer om lag ti poser med mat under vårt besøk, og enda skal han innom flere butikker før dagen er omme. Mens vi er oppe på Matsentralen, kommer enda en prisjeger inn med sin fangst. Åpenbart ikke en av Eldars kolleger, da den andre prisjegeren kommer inn med blant annet Rema 1000-poser.

– Varene prisjegerne kommer inn med, er gull for organisasjonene som deler ut maten videre, sier Børge Ingvaldsen, driftsleder hos Matsentralen til DinSide.

Foruten om varene prisjegerne kommer inn med, er det i hovedsak overskuddslager fra de store grossistene Matsentralen tar imot og videreformidler til ulike organisasjoner. Tine har levert mengder med meierivarer og Ringnes har nylig levert ti paller med Farris. Mens vi er på besøk får Ingvaldsen dessuten en telefon fra nettopp Rema 1000, som har 33 paller med feilmerket jasminris de ønsker å bidra med.

Ferskvare: Kyllingen er stinn av bakterier

Mottakerne er strålende fornøyd:

Klikk for å se stort bilde

KLIKK HER FOR Å SE ALLE SEKS BILDENE