Norske bankkunder taper tusenlapper

BYTT BANK: Forbrukerøkonom Christine Warloe i Nordea oppfordrer forbrukere å bytte bank, dersom de ikke får markedets beste betingelser. Foto: Nordea
BYTT BANK: Forbrukerøkonom Christine Warloe i Nordea oppfordrer forbrukere å bytte bank, dersom de ikke får markedets beste betingelser. Foto: Nordea
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er penger å spare på å sammenligne priser på lån, forsikring og andre banktjenester. Bruk Finansportalens resultater som et forhandlingsmiddel overfor din egen bank, oppfordrer forbrukerøkonom.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svært få kjenner til og bruker Finansportalen, som er Forbrukerrådets sammenligningsverktøy for banktjenester, viser en undersøkelse Infact har gjort for Skandiabanken.

Kun 14,4 prosent av de spurte har brukt Finansportalen, mens seks av ti har verken brukt eller kjenner til tjenesten.

– Det viser seg at mange forbrukere er lite bevisste på å skaffe seg finansielle tjenester til riktig pris, og som gir den tilgjengelighet og service de faktisk trenger. Mange er fortsatt kunder der de fikk konfirmasjonspengene uten å tenke mer over det, og det er fort gjort å gå med på pakkeløsninger som du strengt talt ikke behøver, sier informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken.

Les også: Dette bommet økonomene på i 2012

Godt forhandlingsmiddel

Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea, anbefaler bankkunder å bruke Finansportalen til å orientere seg om man har de beste betingelsene eller ikke. Dette gjelder både for lån, forsikring og innskudd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette kan også brukes som et forhandlingsmiddel overfor egen bank for å se om det er noe å gå på når det gjelder villkårene. Hvis det er stor forskjell mellom egne betingelser og det man kan oppnå i markedet, oppfordrer jeg folk til å bytte bank. Det krever litt mer av forbrukeren, men det bidrar til en sunn konkurranse mellom bankene, som igjen betyr bedre betingelser for forbrukeren, sier hun til ABC Nyheter.

Warloe har også inntrykk av at folk ikke er spesielt flinke til å orienterte når det gjelder finansielle tjenester.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette går mye på vaner. Ofte er man vant til en banks nettbank og har fått en relasjon til rådgiveren, og da er terskelen for å bytte mye høyere, sier hun.

Les også: Kun fire av ti unge har uføredekning gjennom jobben

Effektiv sammenligning

Et kjapt søk i Finansportalen viser at Finaref AS har det beste tilbudet for forbrukslån akkurat nå og sparesmart.no gir best avkastning for sparepengene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Finansportalen gir en enkel og effektiv måte å sammenligne priser på boliglån, billån, forsikring eller andre tjenester hos en rekke banker. Det at så få bruker noen minutter på å sammenligne lånebetingelser viser at mange helt sikkert går glipp av tusenvis av kroner, sier Anderson.

Det kan også være gode penger å spare på å flytte ditt eksisterende boliglån til en ny bank som tilbyr bedre rentebetingelser. Boliglån har ofte en nedbetalingstid på mellom 20 og 30 år, noe som betyr at små renteforskjeller kan gi stort utslag.

Les også: Nådde ikke opp - fikk parkeringsbot

Har du et lån på 2,5 millioner kroner over 25 år og renteforskjellen er 0,1 prosent, kan du spare 20.000 kroner på å bytte bank, ifølge Finansportalens beregninger.