Vil gjøre eierskifteforsikring overflødig

ELDRE BOLIGER, FLEST SKADER: Fagdirektør i Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen, vil at boligene skal selges med tilstandsrapport. (FOTO: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix)
ELDRE BOLIGER, FLEST SKADER: Fagdirektør i Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen, vil at boligene skal selges med tilstandsrapport. (FOTO: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Eierskifte- og boligkjøperforsikring må erstattes med boligtilstandsrapport, mener Forbrukerrådet. Advokat Harald Breivik er enig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Dine rettigheter som boligkjøper
Avhendingsloven regulerer dine rettigheter og plikter når du kjøper bolig.

* Hvis du vil klage på feil eller mangler ved boligen du har kjøpt, må du først klage skriftlig til selgeren.

* Hvis selgeren har eierskifteforsikring, og du ikke kommer til enighet med forsikringsselskapet, kan du klage til Finansklagenemnda. I 2010 fikk 55,5 prosent av dem som klaget på eierskifteforening medhold i nemnda.

* Hvis dere ikke kommer til enighet og eieren ikke har eierskifteforsikring, kan du ta saken til rettsvesenet. Forliksrådet er første etappe.

* Har du kjøpt en nybygget bolig, må du først klage skriftlig til selgeren. Blir dere ikke enige, kan du klage til Boligtvistnemnda.

Kilde: Forbrukerrådet


Vær klar over dette før du kjøper

* Husk at du som boligkjøper har undersøkelsesplikt. Det betyr at du ikke kan kreve erstatning for mangler ved boligen som du burde ha kjent til. Selgeren har opplysningsplikt.

* Eldre boliger – ofte i høy prisklasse i sentrale strøk, og der det har vært flere eiere – har erfaringsmessige flere feil og mangler.

* En verditakst sier kun noe om antatt pris og ikke noe om boligens tekniske stand.

* Boligkjøperforsikring dekker kun rettshjelp hvis du oppdager en mangel på boligen du har kjøpt. Den dekker ikke utbedringene.

Kilder: Forbrukerrådet, Norsk Eiendomsmeglerforbund


Sjekk dette på visning

* Både nye og eldre bad må sjekkes. Manglende fall mot sluk, lekkasjer i rør inne i veggen og dårlig avskjerming av dusj er noen forhold som kan gi vannskader.

* Dårlig drenering er vanlig skadeårsak i bolig med kjeller. Drenering og fuktsikring må sjekkes nøye.

* Alder, utførelse og kapasitet på elektrisk anlegg er viktig. Er boligen gammel, må du ta med utgifter til utbedring i prisberegningen.

* Gå over utvendig kledning. Er det tegn til at malingen bobler, sprekker eller flakker av? Er det råte?

* Sjekk også vinduer og vurder boligens isoleringsevne. Og ta helst med deg på visning en du kjenner som har greie på boliger.

Kilde: Boligkjøperboka

Ifølge Forbrukerrådet oppdager 40 prosent av boligkjøperne feil eller mangler etter at de overtok boligen. Til sammen ender 20-25 prosent av boligkjøpene i konflikt.

– Disse sakene er en stor belastning både for boligkjøperen og for rettssystemet, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har i flere år jobbet for at boligtilstandsrapporter, som beskriver hva slags tilstand boligen du kjøper er i, skal være standard dokumentasjon ved bolighandel.

– Dagens system fører til større urettferdighet fordi en bolig hvor man ikke kjenner tilstanden får samme pristakst som en bolig i god stand, påpeker Bartholdsen.

Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) ønsker også tilstandsrapport.

– For oss er det viktig at folk vet hva de kjøper. Det er nemlig mange selgere som ikke vet hva de selger, sier Finn Tveter, daglig leder i NEF.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 1 av 4 klager på boligkjøpet

Mener selskapene trenerer

Trønderne og vestfoldingene er de flinkeste til å kreve boligtilstandsrapport, mens de som kjøper i pressområdene i Oslo og Akershus er de dårligste, erfarer Forbrukerrådet. Usikkerhet gjør at mange boligselgere derfor kjøper seg beskyttelse mot krav fra kjøperne.

– Eierskifteforsikring er et gunstig produkt for selger. I mange av tilfeller avslår forsikringsselskapene saker der boligkjøperen etter mitt skjønn burde hatt medhold, sier advokat Harald Breivik, som har jobbet med flere saker der boligkjøper har oppdaget feil boligen de har kjøpt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Finansklagenemnda var det også eierskifteforsikring det forsikringsproduktet som genererte flest klager i 2010. Nemnda behandlet 103 saker, og i 57 av sakene fikk klageren medhold. Til sammenlignet behandlet nemnda 21 klager på reiseforsikring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan gå opp til to år fra første reklamasjon til en sak kommer opp i retten. For boligkjøperen er det som å være i fengsel. Han kan ha avdekket fukt eller sopp og har ikke råd til å utbedre, samtidig kan han ikke selge fordi boligen har gått ned i verdi som følge av at skaden er oppdaget. Det kan virke som de bruker en utmattelsestaktikk hvor hensikten er at klageren skal gi seg, sier advokaten.

Les også: Vil reversere 15-prosentregelen

Dobbeltforsikring?

Protector Forsikring er blant de største i Norge på eierskifteforsikring. Merete Bernau, direktør i Protector, opplyser at selskapet har betalt ut 1,2 milliarder kroner i erstatning siden 2005. Hun avviser at de trenerer sakene.

– Det er ikke lønnsomt for oss å trenere klagesaker. Vi gjør en reell vurdering av alle krav vi får fra boligkjøper. 87 prosent av alle klager får en avgjørelse innen to uker, sier Bernau.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For noen få år siden kom motsatsen til eierskifteforsikringen på markedet. Den skal sikre at kjøper får bistand til advokat dersom de oppdager feil i boligen etter at de har overtatt. Mange boligeiere er sikret rettshjelp ved boligtvist gjennom sin bolig- og innboforsikring. Blir disse dobbeltforsikret?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Begge forsikringsproduktene har dekningsområder som er sammenfallende og områder som ikke er det. Vi råder boligkjøpere til å vurdere risiko, basert på den kunnskapen de har om boligen. Det finnes kjøpere som har kjøpt bolig som ikke har hatt bruk for den, og det finnes dem som ikke har kjøpt og som i etterpåklokskap har angret på at de ikke kjøpte, sier Thomas Bartholdsen.

Advokat Harald Breivik mener boligkjøperforsikring har ekstra fordeler i forhold til innboforsikringen.

– Gjennom innboforsikringen får du rettshjelp kun dersom det oppstår tvist. Da må kjøperen bestille takstmann til befaring. Finner ikke takstmannen ut hva som er årsaken til feilen, er det ikke en tvist som gir forsikringsutbetaling, sier Breivik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

PS. Det regjeringsoppnevnte Takstlovutvalget kom i 2009 med en innstilling med flere forslag til endringer i reglene for boligsalg. Forslagene er ennå til behandling i Justisdepartementet, og utfallet er fortsatt åpent.

Les også:

Eksperter advarer unge mot å kjøpe bolig

Unge kjøper bolig med forbrukslån

Flere tar med mor og far på visning

Slik hjelper du barna inn i boligmarkedet

Les flere nyheter