Giske i krisemøte om Mongstad

ENGASJERER SEG: Næringsminister Trond Giske akter å sette seg inn i Mongstad-saken i løpet onsdagen. (Foto: NTBscanpix)
ENGASJERER SEG: Næringsminister Trond Giske akter å sette seg inn i Mongstad-saken i løpet onsdagen. (Foto: NTBscanpix)

Næringsminister Trond Giske (Ap) ble orientert om Statoils krevende økonomiske situasjon på Mongstad under et møte med selskapet allerede i november i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta om Mongstad-anleggene

* Anleggene på Mongstad i kommunene Lindås og Austrheim i Hordaland har vært i drift siden midten av 1970-årene og består i dag av et oljeraffineri, et NGL-prosessanlegg samt en råoljeterminal.

* I tillegg ble et gassdrevet kraftvarmeverk som skal forsyne raffineriet med elektrisitet og varme, satt i drift mot slutten av 2010. Et Teknologisenter for CO2-rensing (CCS) skal etter planen startes opp i år. Målet har vært at dette skal etterfølges av et fullskala renseanlegg på Mongstad – den såkalte «månelandingen».

* Raffineriet som er det største i Norge og har en kapasitet på 10 millioner tonn råolje per år, eies av selskapet Mongstad Refining, hvor Statoil har 79 prosent og Shell 21 prosent.

* All råolje som raffineres på Mongstad, kommer fra norsk sokkel. Mesteparten av produksjonen fra raffineriet går til eksport, særlig til det europeiske kontinentet.

* Mer enn en tredel av all Statoil-produsert olje på norsk sokkel, inkludert statens andel, mellomlagres på Mongstad-terminalen før eksport til kundene.

* Statoil vurderer nå å legge ned oljeraffineriet etter å ha tapt 9,2 milliarder kroner på det siden 2009.

(Kilde: Statoil, NTB)

Statoil har tapt 9,2 milliarder kroner på raffineriet siden 2009. Nå vurderer oljeselskapet å legge det ned.

Selskapet har derfor bedt om et krisemøte med Giske, i håp om å få samme rammevilkår som konkurrentene i andre land.

30. november i fjor

Giske sier at mye av det Statoil ber om, ligger under andre departement.

– Det ble avholdt et møte mellom Nærings- og handelsdepartementet og Statoil den 30. november i fjor. På dette møtet ble vi orientert om den krevende økonomiske situasjonen for raffineriet på Mongstad. Vi lyttet til budskapet til Statoil og deres ønsker og tar det med oss videre i vårt arbeid, men opplyste samtidig om at de ordningene som Statoil var opptatt av ligger under Finansdepartementet, Miljøverndepartementet og Olje- og energidepartementet. Dette gjelder blant annet spørsmål om CO2-avgift og elsertifikater, skriver Giske i en e-post til NTB.

– Høyt kostnadsnivå

Statoil opplever at selskapet dels sliter med et tungt marked der marginene er lave og kostnadsnivået er høyt, og dels at problemene skyldes rammebetingelser som er annerledes enn det konkurrentene har.

Seniorrådgiver Øystein Solvang i kommunikasjonsseksjonen i Nærings- og handelsdepartementet sier til NTB at Giske ikke har anledning til å gi noen ytterligere kommentar til saken onsdag.

Pressetalsmann Morten Eek i Statoil betegner situasjonen på Mongstad som svært alvorlig.

Les også: Mongstad ble evakuert

Jubler over mulig Mongstad-stopp

Fremtiden i våre hender (FIVH) jubler over meldingen om at Statoil vurderer å legge ned oljeraffineriet på Mongstad.

– Raffineriet på Mongstad er landets største punktutslipp, og bidrar hvert år med utslipp av 1,5 millioner tonn CO2. Dette utgjør nesten 3 prosent av de norske innenlandske utslippene. En nedleggelse vil derfor gi den nyutnevnte miljøvernministeren en flying start i arbeidet med å kutte klimagassutslipp, sier leder i Framtiden i våre hender Arild Hermstad.

Han mener det knapt er mulig å finne enklere og billigere utslippskutt for Norge.

– Ettersom det er overkapasitet på oljeraffinering i Europa vil ikke en nedleggelse av Mongstad gi økte utslipp andre steder, sier Hermstad, som mener en nedleggelse på Mongstad er fremtidsrettet.

Les også: Ny utsettelse på Mongstad

Norsk Industri: - En villet utvikling

En eventuell nedleggelse av Mongstad vil være en villet utvikling fra myndighetenes side, mener Norsk Industri.

– Vi har flere ganger advart regjeringen og Stortinget om dobbeltbeskatningen som utøves. En eventuell nedleggelse vil være en villet utvikling fra myndighetenes side, sier administrerende direktør Stein Lier-Hansen i Norsk Industri.

Han sier rammebetingelsene for oljeraffineriene er svekket gjennom særnorske avgifter. Det er dobbeltbeskatning at oljeraffineriene både skal delta i kvotehandel og betale avgifter, ifølge Lier-Hansen.

Les også: Etisk fond trekker seg ut av Statoil

Les flere nyheter

Personvernpolicy