- SAS skal være nummer 1

SAS-sjef Rickard Gustafson (foto: Scanpix)
SAS-sjef Rickard Gustafson (foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi setter oss aggressive, men realistiske mål. SAS skal bli best, sier konsernsjef Rickard Gustafson.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

STAVANGER: I dag presenterte SAS-sjefen flyselskapets nye og omfattende strategi som skal prege SAS i månedene og årene fremover.

- Det handler om excellence, sa Rickard Gustafson, som holdt avslutningsforedraget på Solakonferansen i Stavanger før han inviterte til pressemøte i samme by.

- Dette er en spennende dag for SAS, for i dag skal jeg presentere en rekke nyheter, sa han.

Kostnadskutt må til

Core SAS er avsluttet og i forrige kvartal presenterte endelig SAS solide tall, etter år med blodrøde tall på bunnlinjen. Nå går SAS inn i en ny æra.

- Vi er i en veldig konkurranseutsatt industri, det er ikke så himla mange andre industrier som er så utsatt som oss, sier Gustafson.

SAS kan nå svarte tall på bunnlinjen i år, men for å skape holdbar lønnsomhet må det tas grep, innser han. I den nye strategien 4 Excellence setter SAS seg som mål å redusere enhetskostnaden med 3-5 prosent per år frem til 2015.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det må til, sier SAS-sjefen.

- Men vi må både ha fokus på ytterligere kostnadstiltak og produktivitetsforbedringer - de to tingene går hånd i hånd, sier han.

Nummer 1

- Vi sikter høyt, men vi må sikte høyt for å bli et forbilde og klare å bli nummer 1. Og vi skal være nummer 1 både for kundene våre, medarbeiderne våre, aksjeeierne våre og samfunnet i sin helhet. Nå skal vi fortsette vår positive utvikling og sette en høyere standard for flybransjen, sier Rickard Gustafson.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS skal fortsatt være førstevalget for forretningsreisende, men samtidig utvider nå flyselskapet tilbudet til fritidsreisende.

- Vi skal være førstevalget for alle som reiser og bruke flyene mer effektivt. Fritidsreiser er ikke ensbetydende med det å reise til et sted for å sole seg i badebukse. Den viktigste destinasjonen vår for fritidsreiser er London, og det betyr jo at business og fritid - hva er egentlig hva? spør SAS-sjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De store og viktigste destinasjonene er med andre ord de samme for både business- og fritidsreisende, forklarer han.

Han er sikker på at flybransjen vil oppleve et fortsatt trykk på enhetsinntektene.

- Vi tar disse grepene nå for å møte det som står foran oss. For vi driver i en utfordrende bransje, sier SAS-sjefen.

Les også:

Slik blir nye SAS

Orkla vil bli et rent merkevareselskap

Sjeføkonomer i strupen på hverandre

Nå er fastrenten i kjelleren