– Skjuler prisen på lån og kreditt

Forbrukerombud Gry Nergård er skuffet over resultatete i undersøkelsen (foto: Scanpix).
Forbrukerombud Gry Nergård er skuffet over resultatete i undersøkelsen (foto: Scanpix).

Forbrukerombudet har avdekket ulovlig markedsføring hos 36 selskaper som tilbyr eller formidler lån og kreditt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hovedproblemet er at reklamen ikke opplyser om hva som er effektiv rente og hvor mye lånet totalt koster.

– Det kan være vanskelig for forbrukerne å vite hvor godt et lånetilbud faktisk er. Da er det spesielt viktig at opplysninger om for eksempel den effektive renten er med i markedsføringen, slik at forbrukerne lettere kan sammenligne ulike tilbud, sier forbrukerombud Gry Nergård.

I fjor ble det gjort endringer i Finansavtaleloven som innebærer at all markedsføring av kredittavtaler skal inneholde faste opplysninger om kredittens kostnader. Men i mange reklamer for ulike typer av lån, er slik informasjon utelatt.

Les: Banken trakk lånetilbudet etter at boligen var kjøpt

Kontrollaksjon

Forbrukerombudet har sammen med representanter fra bransjen utarbeidet en veiledning som skal gjøre det enklere å forstå de nye reglene i finansavtaleloven.

Bransjen fikk frist til 1. juni for å innrette seg etter veiledningens krav, men mange henger etter. En kontrollaksjon som Forbrukerombudet gjennomførte 7. juni, avdekket ulovlig markedsføring fra til sammen 36 selskaper.

– Funnene overrasker meg, særlig fordi veiledningen vår viser hvor lett det er å følge loven. Resultatet er også skuffende, fordi dette gjelder opplysninger som er svært viktige for forbrukerne, sier Nergård. Hun understreker at hensikten med de nye kravene til markedsføringen var å gjøre det enklere for forbrukerne å forstå kostnadene ved ulike lånetilbud.

Les: Skjerper kravene til bankene

Det er hovedsakelig mindre aktører som bryter loven gjennom sin markedsføring på denne måten. Ofte dreier det seg om internettannonser fra ulike nettsteder som formidler eller tilbyr lån og kreditt. Slike reklamer dukker for eksempel opp når du taster inn «forbrukslån» på en søkemotor på nettet.

I kontrollaksjonen fra Forbrukerombudet var det nettopp reklame for forbrukslån og ulike kreditt-tilbud som i størst grad ble funnet å være mangelfull. Men det ble også avdekket uregelmessigheter ved markedsføringen av billån og boliglån.

Pålegg

De 36 lånetilbyderne har nå fått brev fra Forbrukerombudet med pålegg om endre eller stanse markedsføringen. En ny kontrollaksjon vil bli foretatt til høsten.

– Jeg forventer at bransjen nå retter seg etter regelverket og at antallet lovbrudd blir langt færre ved neste kontrollaksjon, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Arbeiderpartiets Kåre Simensen tok i forrige uke til orde for å skjerpe markedsføringsloven for å få bukt med det han mener er aggressiv reklame for lån og kreditt. Han tok også til orde for at kortselskapene må ta større ansvar for regninger som ikke betales.

– Kortselskapene slipper altfor lett unna. De stikker av med de store pengene, mens det svir på pungen hos låntakerne, sier Simensen. Han viser til et økende antall inkassosaker, spesielt blant unge mennesker, og sier mange lokkes til å betale gammel gjeld med kredittkort.

Beste kredittkort: Kredittkortkalkulator

– Enhver som låner penger av kredittkortselskap har et selvstendig ansvar, men det er mye vi kan gjøre for å dempe denne utviklingen, sier han.

Blant tiltakene Ap-representanten tar til orde for, er å begrense muligheten for utlånere av usikret gjeld til å gjøre beslag i lønnen til låntakere. I tillegg vil han endre reglene for videresalg av gjeld og sette en øvre grense for rentemarginer.

Les flere nyheter fra ABC Nyheter

Personvernpolicy