Dagbladet i pluss

Falltakten i opplaget til Dagbladet har blitt lavere de siste månedene (foto: Scanpix).
Falltakten i opplaget til Dagbladet har blitt lavere de siste månedene (foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagbladet selger færre aviser, men flere annonser. Også A-pressen har positive resultater.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsernets underskudd før skatt i første halvår ble 21,8 millioner kroner. I første halvår i 2009 viste bunnlinjen et tap på 30,1 millioner kroner.

I mellomtiden har Berner Gruppen AS klart å snu driftsresultatet fra 22,7 millioner i minus til et overskudd på 13 millioner. Det som trekker ned, er et betydelig svakere finansresultat enn i første halvår i fjor.

Tjener penger på papir

Flaggskipet Dagbladet har hatt en nedgang på mellom 11 og 14 prosent, med lørdagen som beste ukedag for papiravisen. Til tross for dette har annonsevolumet økt. Riktignok selges annonsene billigere, og inntektene fra både avis- og annonsesalg er dalende.

– Det som gir grunn til optimisme, er sommeren. Falltakten minket betraktelig fra mai til juli. Enkelte dager har vi solgt langt bedre enn på tilsvarende dager tidligere somrer. Vi har lagt bak oss den beste sommeren på mange år, sier sjefredaktør Lars Helle. Han håper avisen kan kapre markedsandeler på årsbasis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avisen bidro positivt med et driftsresultat på 23,9 millioner kroner. I fjor endte de med et underskudd på 3,8 millioner.

Fortsatt tap på nett

DB Medialab, som blant annet driver dagbladet.no, fortsetter å tape penger i 2010. Med fallende inntekter, endte selskapet med minus 4,6 millioner kroner. Dette er likevel en forbedring sammenlignet med et underskudd på 6 millioner i første halvdel av 2009.

Konsernsjef Tore Stangebye er fornøyd med grupperesultatet, men ser rom for forbedringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ser en markant forbedring, men må fortsatt arbeide med opplagsfall og sviktende annonseinngang. Resultatet for DB Medialab AS er også relativt svakt, sier han.

Berner Gruppens eiendomssatsing har også bidratt til det positive resultatet.

A-pressen følger med i oppsvinget

Annonseinntektene øker hos A-pressen og trykkeriet i Russland kaster av seg. I andre kvartal hadde konsernet 118 millioner kroner i overskudd før skatt, mot 61 millioner i samme periode i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Driftsinntektene var på nesten 1,2 milliarder kroner, en økning på rundt 40 millioner fra i fjor. Brutto driftsresultat ble på 189 millioner kroner, mot 121 millioner kroner i andre kvartal i fjor.

– Vi ser nå flere lyspunkter på markedssiden, samtidig som kostnadene er under kontroll. Vi gleder oss dessuten spesielt over at de digitale inntektene fortsetter å vokse og aldri har vært høyere. Opplagsutviklingen er imidlertid svak også for våre aviser, sier konsernsjef Even Nordstrøm.

Annonseinntektene i hele konsernet økte med 3,9 prosent i andre kvartal. Nettinntektene økte med 12,8 prosent, mens TV 2 økte reklameinntektene med 12,4 prosent.