Hellas-uro gir forbrukerfrykt

Problemene i Hellas fører til forbrukerpessimisme (foto: Scanpix).
Problemene i Hellas fører til forbrukerpessimisme (foto: Scanpix).

Finansuroen i Europa fører nå til det kraftigste fallet i forbrukertilliten siden september 2008.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Consumer Confidence Indeksen for Norge (CCI) falt med 6,9 poeng til 3,4 poeng i mai, ned fra 10,3 poeng i april. Tilliten er 0,7 poeng høyere enn mai ifjor.

- Dette er det kraftigste fallet i forbrukertilliten siden utbruddet av finanskrisen september 2008. Siden forrige måling har mediebildet vært preget av gjeldsproblemer i Europa og finansuro med kraftige svingninger på Oslo Børs. Trolig er det dette som bidrar til det kraftige fallet i indeksen denne måneden, sier makroøkonom Mari Paulsrud i Opinion i en kommentar.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.

Denne måneden er det delindeksene for egen økonomi, landets økonomi og arbeidsmarkedet som trekker CCI ned.

Usikre på utviklingen
Både indeksene for troen på egen og landets økonomi falt denne måneden.

Spesielt stort var fallet i indeksen for troen på landets økonomi. I tillegg er det flere som venter høyere arbeidsledighet - selv om nye tall fra Nav i dag viser at ledigheten er på vei ned.

Les mer her: Nå faller arbeidsledigheten

- Problemene i Hellas og finansuroen gjør forbrukerne usikre på hvordan dette vil påvirke norsk økonomi fremover. I tillegg øker usikkerheten rundt både egen økonomi og arbeidsmarkedet, sier Paulsrud.

Les også:
- Hva er dette? Det er jo helt vanvittig!
«Alle vil eie egen bolig»

Personvernpolicy