Skandiabanken knuser alle

Skandiabanken (Pressefoto)
Skandiabanken (Pressefoto)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har best omdømme blant de 50 mest profilerte selskapene i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
ReTrak-undersøkelsen

RepTrak-undersøkeslen er et forskningsbasert verktøy for å analysere virksomhetens undersøkelse.

Omdømmet til Norges 50 mest synlige selskaper er analysert. Disse selskapene ble nominert av et representativt utvalg nordmenn i september 2009.

Mer enn 20.000 vurderinger fra 10.800 nordmenn ligger til grunn for resultatene.

Les mer om undersøkelsen her.

Norske bedrifter bedret sitt omdømme blant folk flest siste året. Skandiabanken knuser alle - uansett bransje, skriver Dagens Næringsliv.

I RepTrak-undersøkelsen som blir gjennomført av Nils M. Apeland i Apeland Informasjon og Peggy Brønn ved Handelshøyskolen BI har 10.800 nordmenn gitt 21.000 vurderinger av Norges 50 mest synlige virksomheter basert på de syv faktorene «produkter/tjenester», «etikk», «ledelse», «samfunnsansvar», «innovasjon», «arbeidsmiljø» og «økonomi».

Skandiabanken topper undersøkelsen med en samlet score på 81,9, der over 80 er «fremragende omdømme». På de neste plassene følger Toyota (81,4), Ikea (81,0), Tine (79,7) og Statoil (77,7).I bunn finner vi Terra (45), NSB (46,4), McDonalds (47,5), Notar (48,1) og NextGenTel (55,9). Score mellom 40 og 59 bedømmes som «svakt omdømme».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har unngått skandaler
I år scorer Skandiabanken svært bra på alle de syv faktorene som utgjør en bedrifts omdømme, spesielt på «produkter/tjenester» og «etikk» som er de viktigste omdømmebyggerne, ifølge RepTrak.

Apeland mener banken fortsatt drar fordel av at den tok hele bransjen på sengen i 2000 da den rykket inn i Norge som ren tele- og nettbank uten gebyrer og uten filialer. Kundemassen har økt fra 38.000 til dagens 340.000.

250 ansatte møter ifølge DN kundene via chatting, epost eller telefonen fra 06.00 til midnatt - hver dag året rundt.

Gjennom 15.000 samtaler og 80.000 innlogginger hver uke får ledelsen førstehånds kunnskap til hva kundene vil ha.

Les også:
- Ny bank på ett minutt
Sparer i Skandiabanken