- Prisfallet på båt er over

Illustrasjonsfoto: Scanpix
Illustrasjonsfoto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

... men selgerne krever fortsatt altfor høye priser, ifølge båtmegler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De siste to-tre årene har båtprisene falt 20-30 prosent. Men fra i fjor høst frem til nå har det stabilisert seg, og ikke falt mer. Jeg tror vi har funnet det prisleiet vi skal ha, og tror prisene blir stående stille de neste par årene, sier Leiv Borgen i Norsk Lystbåtformidling.

Han synes ikke det er ligger noe dramatikk i prisfallet som har vært.

- Jeg vil heller si at prisene har normalisert seg, sier Borgen, som mener bruktbåtprisene tidligere var kunstig høye her til lands.

- Fabrikkene solgte som hakka møkk, og kunne ikke levere nok. Dermed steg prisene på bruktbåter. Først og fremst på motorbåter, sier Borgen.

Treg start
Så langt i år er annonseinngangen for båter på Finn.no hårfint ned med en prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Annonser fra forhandlerne er ned 14 prosent, mens private er opp seks prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Året begynte med en klar nedgang, mens annonsevolumet er klart høyere i april og mai i forhold til i fjor.

- En viktig årsak er den lange og kalde vinteren. Når været er surt og snøen ligger lenge, tar det lenger tid før private og forhandlere tar presenningen av båtene. I går var jo første dagen med litt skikkelig varme her på Østlandet. Så tempoet nå går opp mot normalen, sier salgssjef Odd Doknæs i Finn Båt.

Brukbåtbonanzaen over
Da finanskrisen satte inn, vokste varelageret både hos båtprodusentene og Finn.no.

Varelageret er fortsatt høyt, men opphopningen har gitt seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det 12.000 båter til salgs på Finn.no, men det kan bikke opp mot 14 - 15.000, ifølge Doknæs.

- Krisen førte til at produsentene slet med fulle varelagre og mange private måtte kvitte seg med båtene sine. Så kuppmulighetene var gode for de som ville kjøpe, sier Doknæs, som mener at bruktbåtbonanzaen trolig er over.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forklaringen er at folk har bedre økonomi, flere vil kjøpe og færre må selge.

- Og i 2009 ble jo båtproduksjonen her til lands nærmest stoppet. Nå er det faktisk litt manko på nyere bruktbåter etter at båtbransjen den siste tiden har vært preget av produksjonsstans og konkurser, sier Doknæs.

Han mener derfor at selgere kan oppnå hyggelig priser, og påpeker at spranget opp til nypriser har blitt mindre.

For høyt
- 90 prosent av selgerne tror vi fortsatt lever i 2005 og har priset båtene for høyt. De har ikke villet akseptere at prisene har falt, sier Leiv Borgen i Norsk Lystbåtformidling.

Borgen sier at utbudet av båter på markedet i år ligger nær opp til utbudet på denne tiden av året de siste årene.

- Jeg tror ikke det skal noe opp. Både utbudet og priser blir liggende stabilt fremover, vi får ikke de store svingningene, mener Borgen.

Norsk Lystbåtformidling ligger rundt 20 prosent over fjorårets omsetning så langt i år.

- Vi synes seilbåtmarkedet er litt tregt, mens etterspørselen etter motorbåter er bra, sier Borgen.

Les også:
Havari for norsk båteksport
Tegn på desperasjon
Vi holder oss unna Rec
Solenergi rammes hardt