Norges nye overklasse

<p class="hidden"> Illustrasjonsfoto: Colourbox</p>
 Illustrasjonsfoto: Colourbox

<pDe er flest, vokser raskest og har størst kjøpekraft. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Menn og kvinner over 50 år utgjør den nye økonomiske overklassen i Norge. De neste 15 årene vil målgruppen av menn og kvinner over 50 år øke med 400.000 personer til nærmere to millioner.

Les også:


De utgjør 40 prosent av befolkningen, står for 50 prosent av forbruket og over 70 prosent av formuen, skriver Dagens Næringsliv.


De er også mer enn villige til å bruke pengene, ifølge rapporten "Den voksne forbruker 2008", utarbeidet av analyseselskapet Synovate MMI.

Vil jobbe hardt og lenge

Undersøkelsen viser også at gruppen 50 pluss er mer samfunnsbevisste og engasjerte, særlig i sosiale rettigheter og helsepolitikk. Og de er også mer enn de yngre interessert i energisparing og bruk av miljøvennlige produkter.


I stadig større grad er menn og kvinner over 50 år mobile og flytter til andre boliger. Gruppen vil også jobbe lenge og hardt som en del av det gode liv, går det frem av rapporten.


Halvparten mener de er blitt mer opptatt av kosthold, stress, søvn og mosjon etter at de fylte 40 år. Maten skal være sunn, fersk og frisk, ha lite sukker og karbohydrater og inneholde minst mulig salt.

Les også:


Dette er noen av vekstmarkedene for målgruppen 50 pluss, ifølge rapporten "Den voksne forbruker 2008":


* Reise og opplevelser med innhold

* Spa og velvære

* Bank og finans

* Ta vare på hus og hjem

* Elektronikk som gjør livet lettere i hjemmet

* Reise og opphold i Norge

* Spesialiserte matbutikker med utvalg

* Produkter som gir klart helsemessige fordeler

* Hjelp til vask og stell av hjemmet innvendig og utvendig

* Restauranter og utesteder

* Båtmarkedet og båttilbehør

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus