På vei mot millardsprekk

Ved 19 av 54 større veiprosjekter blir kostnadene minst 5 prosent dyrere enn opprinnelig anslag. Tilsammen vil det koste 1,2 milliarder kroner ekstra. Illustrasjonsfoto: Scanpix
Ved 19 av 54 større veiprosjekter blir kostnadene minst 5 prosent dyrere enn opprinnelig anslag. Tilsammen vil det koste 1,2 milliarder kroner ekstra. Illustrasjonsfoto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pØkte anleggskostnader gjør at Vegvesenet nå ligger an til en milliardsprekk for 2008. - Markedet har jo steget ganske mye, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I en økonomirapport fastslår Vegdirektoratet at man ligger an til å overskride opprinnelige budsjett for 54 større veiprosjekt med hele 1,2 milliarder kroner. Utbyggingsdirektør Lars Aksnes legger skylda på eksterne faktorer.

- Det vesentligste skjer på bakgrunn av prisstigningen i markedet. Det har jo steget ganske mye, sier han.

Bjørvika, E16 og E6

Det er i en økonomirapport pr 31. mai 2008 at den voldsomme overskridelsen framkommer. Her listes de opprinnelige budsjettene for 54 større veiprosjekter samt dagens tilstand.

Overskridelsene utgjør 2,9 prosent av de samlede utgiftene (44,7 milliarder).

Tre enkeltprosjekter står for mer enn halvparten av budsjettsprekken. Det er Bjørvikaprosjektet i Oslo sentrum (319 millioner kroner mer enn opprinnelig overslag), E16 mellom Wøyen og Bjørum (pluss 270 millioner) og nordre avlastningsvei for E6 ved Trondheim (pluss 234 millioner).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

To prosjekter rapporterer også et mindreforbruk. det gjelder to strekninger langs E18 - Kopstad-Gulli (minus 282 millioner) og Langåker-Bommestad (minus 100 millioner).

Dyrere i budsjettet

I kontraktene veimyndighetene inngår legges det inn en klausul som gjør at utbyggerne kan kreve dekket prisstigning for arbeidskraft, maskiner og råvarer som olje, stål og betong.

- Vi må jo dekke denne prisstigninga, sier Aksnes til ABC Nyheter.

I regjeringens reviderte statsbudsjett som ble lagt på våren har man lagt inn om lag halvparten av kostnadsoverskridelsene, men også sett i forhold til dette ligger vegbyggingen i 2008 an til å bli 627 millioner dyrere.