Nye regler skal sikre deg bedre service

Nye regler skal sikre deg bedre service
Nye regler skal sikre deg bedre service
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan du kreve bedre kundeservicen fra blant andre Telenor, NextGentel, Netcom og Get. - Vi kommer til å følge nøye med, sier Forbrukerombudet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
DETTE KAN DU NÅ KREVE:

- kundeservice med minimums åpningstid fra klokken 08.00 til 16.00 på hverdager

- at du skal kunne henvende deg på telefon, brev og e-post

- at du i utgangspunktet ikke skal betale mer for å kontakte kundeservice enn hva det vanligvis koster deg å bruke kommunikasjonsmidlet du benytter

- rett til å få behandlet en reklamasjonssak uten å måtte betale for det

- gjennomsnittlig telefonsvar i løpet av fem minutter, svar på e-post innen tre virkedager og på brev i løpet av syv virkedager

- at kundebehandleren oppgir kjennetegn som kan identifiseres internt i bedriften

- at viktige avtaler bekreftes skriftlig og loggføres

(sjekk hele regelverket her)

(alle foto: Scanpix)

Syv av de største selskapene innen tele-, nett- og TV-markedet hadde frist til 15. juni med å tilpasse seg Forbrukerombudets «God skikk»-regler for kundeservice.

Disse selskapene er med så lang: Ventelo, Get, Netcom, Tele2, Telio, NextGentel og Telenor.

- Årsaken til at vi innfører dette, er jo at vi fikk veldig mange klager på IKT-selskapene. Nå har vi i samarbeid med disse selskapene satt opp klare kriterier for blant annet responstid og kostnader, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til ABC Nyheter.

Thon har inntrykk av at klagemengden har avtatt litt det siste halvåret, og tror arbeidet med «God skikk»-reglene har vært avgjørende.

- De nye reglene var veldig nødvendige. Med så mye negativ fokus rundt denne sektoren, var det nødvendig å ta grep. Og selskapene har tatt jobben med å rydde opp i eget hus.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bjørn Erik Thon forteller at ombudet i samarbeid med Forbrukerrådet og Post- og teletilsynet kommer til å følge nøye med utviklingen fremover. Uten at han vil gå i detaljer.

Post- og teletilsynet har tidligere varslet at de kan komme til å fjerne kundeverstinger fra tilsynets mye brukte prisoversikt, telepriser.no.

- Hvis markedsføringsloven blir brutt, kan vi ilegge gebyrer. Men jeg regner ikke med at det blir nødvendig. Seriøse selskaper ordner opp, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Sjekk regelverket her.