SAS må svare EU om mulig grønnvasking

SAS må dokumentere om de har belegg for påstander om klimakompensasjon. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
SAS må dokumentere om de har belegg for påstander om klimakompensasjon. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS er blant de 20 flyselskapene som må svare EU-kommisjonen om mulig grønnvasking.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskapene har fått 30 dager på seg til å svare på spørsmål om markedsføring knyttet til bærekraft og klima. Særlig gjelder dette påstander om såkalt klimakompensasjon.

Selskapene må frembringe vitenskapelig dokumentasjon på påstander om at forbrukere kan kompensere utslipp gjennom klimaprosjekter og «bærekraftig» drivstoff.

Vil gi grundig svar

SAS bekrefter til NTB at de er blant selskapene som må svare.

– Vi kommer nå til å gå gjennom innholdet i brevet og gi kommisjonen et grundig svar, skriver pressetalsperson Joachim Sponheim til NTB.

– Vi syns det er en god idé å ha en diskusjon rundt hvilke initiativer som har en effekt, og hvordan disse skal kommuniseres, skriver han.

SAS tilbyr sine kunder å betale ekstra for biodrivstoff som skal kompensere for utslippene fra flyreisen.

Se video: Måtte lette igjen: – Røffeste landing vi har sett!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kritisk til klimakompensasjon

Det norske Forbrukertilsynet skriver følgende om klimakompensasjon:

– Med de ordningene for klimakompensasjon som finnes i dag, vil de fleste næringsdrivende ha problemer med å dokumentere slike påstander. Flyselskapene må nå klargjøre om de har slik dokumentasjon eller ikke, skriver Forbrukertilsynet.

Flyselskapene har heller ikke lov til å bruke begreper som «grønn», «bærekraftig» eller «ansvarlig» for eget forgodtbefinnende.

Forbrukertilsynet tar del i arbeidet sammen med EU-kommisjonen. Hvis selskapene ikke tar nødvendige grep for å holde seg innenfor lovverket, kan forbrukermyndighetene ilegge sanksjoner.

KLM, Air France og Brussels Airlines er blant de andre selskapene som må svare EU.