Boeing erstatter toppsjef etter vedvarende flykrise

Boeings konsernsjef Dennis Muilenburg strever med å få kontroll på situasjonen etter at flaggskipet 737 MAX 8 ble satt på bakken som følge av to flyulykker som har kostet 346 mennesker livet. Foto: Jim Young / AP / NTB scanpix
Boeings konsernsjef Dennis Muilenburg strever med å få kontroll på situasjonen etter at flaggskipet 737 MAX 8 ble satt på bakken som følge av to flyulykker som har kostet 346 mennesker livet. Foto: Jim Young / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Boeing erstatter direktøren for selskapets passasjerflyavdeling. Avgjørelsen kommer samtidig som selskapet er midt i en krise med de ulykkesrammede MAX-flyene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Boeing opplyste tirsdag at Kevin McAllister går av som administrerende direktør i Boeing Commercial Airplanes. McAllister er den øverste sjefen som til nå er byttet ut, og han blir erstattet av Stanley Deal, som har ledet selskapets serviceavdeling.

Omorganiseringen i Boeings topprekke kommer bare dager etter at det ble kjent at en pilot som testet flyets systemer i en simulator, hadde meldt fra om problemer med MCAS-programmet til en kollega.

De føderale luftfartsmyndighetene i USA FAA kritiserte fredag selskapet for ikke å ha delt denne informasjonen. Nå spekuleres det på om striden vil forsinke godkjenningen Boeing trenger for å få MAX-flyet på vingene igjen.

Alle flyene av Boeings nye fly flaggskip 737 MAX 8 har stått på bakken siden flyulykken i Etiopia i mars, der 157 mennesker omkom. Det var den andre flyulykken på kort tid. I oktober i fjor døde 189 mennesker i en flystyrt like etter avgang fra Jakarta i Indonesia.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelser tyder på at feil i et manøvreringssystem på flyene. Dataprogrammet MCAS skulle tre i kraft hvis flyet var i ferd med å steile.

Den siste utviklingen i saken har fått flere til å stille spørsmål ved om flytypen 737 MAX 8 kan godkjennes og produksjonen settes i full gang igjen så raskt som Boeing håper. Selskapet har alt beregnet tap på 8,4 milliarder dollar, som følge av at flytypen ble satt på bakken.