Havarikommisjonen legger frem sin rapport om Umeå-ulykken

Video: Se opptak fra den svenske havarikommisjonens foreløpige rapport.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ni personer mistet livet da småfly styrtet i Sverige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Onsdag klokken 17 legger den svenske havarikommisjonen legger frem sin rapport om Umeå-ulykken.

Det var tidlig på ettermiddagen søndag 14. juli at et småfly med ni personer styrtet utenfor Umeå i Sverige. Alle om bord mistet livet.

Flyet styrtet i høy fart på øya Storsandskär i Umeåelven, like sør for Umeå flyplass i det nordlige Sverige. Ulykken er den alvorligste innen fallskjermsporten i Sverige siden 1989.

Flyet tok av fra Umeå klokken 13.33. Meldingen om styrten kom klokken 14.12. Piloten og åtte fallskjermhoppere omkom.

Ifølge kommisjonen var sidedøren åpen under krasjet. Flyet var også tyngre enn vanlig.

Bakgrunn: Ni personer døde etter at småfly krasjlandet i Sverige

Vinge brøt av

Flyekspert Jan Ohlsson sier til Aftonbladet at vektforskyvning kan ha ført til rask endring av flyets tyngdepunkt og balanse, noe som igjen kan ha gjort at piloten mistet kontrollen. Ohlsson tror ikke at motorsvikt er en sannsynlig årsak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den svenske flyhavarikommisjonen opplyser at en del av en vinge brakk av i luften mens ulykkesflyet spant mot bakken fra 4.000 meters høyde.

Kommisjonen tok fatt på det møysommelige arbeidet med å analysere ulykken som tok livet av ni personer, åtte av dem fallskjermhoppere, allerede dagen etter ulykken.

– En del av den ene vingen ble ikke funnet ved vraket, men på et annet sted i nærheten. Den er blitt brutt av i luften, fortalte lederen for flyhavarikommisjonen, Peter Swaffer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke svart boks

Det forulykkede flyet var ikke utstyrt med ferdskriver og taleregistrator, og kommisjonen må belage seg på vitneforklaringer, tekniske undersøkelser av vrakdeler og studier av bilder og videoklipp som viser hvordan flyet spant fritt i høy fart med nesen rett nedover fra 4.000 meters høyde.
Det svenske fallskjermforbundet bestemte at all bruk av den aktuelle flytypen – GippsAero GA8 Airvan – skal innstilles inntil videre. I Norge er ingen fly av denne typen registrert, opplyser Luftfartstilsynet til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Minnestund for Umeå-ofre

Mangelfulle instrumenter

Instrumenter om bord har registrert høyde og posisjon, men ikke hva piloten har foretatt seg eller hvilken tilstand motoren var i.

Flyet er produsert i Australia, og fabrikken sier den vil samarbeide fullt med svenske luftfartsmyndigheter for å avdekke årsaken til styrten søndag. Flytypen som ble brukt til hopping av den lokale fallskjermklubben, er knapt 9 meter langt, med propell på nesen.