Rapport: Pilotene var ikke skyld i flyulykken i Etiopia

Ulykken skjedde 10. mars, og alle de 157 om bord mistet livet.
Ulykken skjedde 10. mars, og alle de 157 om bord mistet livet. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det etiopiske flyselskapet frikjenner sine egne piloter og legger skylden på Boeing for dødsulykken, der 157 mennesker døde. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pilotene på det etiopiske ulykkesflyet av typen Boeing 737 MAX 8 klarte ikke å korrigere at flyets nese hele tiden vendte nedover, sier Etiopias transportminister Dagmawit Moges.

Hun presenterte torsdag den foreløpige granskingsrapporten etter ulykken i mars.

Moges sier at pilotene og mannskapet fulgte prosedyrene til punkt og prikke, men at de ikke klarte å få kontroll over flyet. Mannskapet gjorde alle de grep som er anbefalt av produsenten, heter det.

Sertifisert

– Mannskapet hadde alle lisenser og kvalifikasjoner for å gjennomføre flygningen. Det anbefales at flyets kontrollsystem gås over av produsenten, sa transportministeren.

Sjefen for flyselskapet sier at hele mannskapet opptrådte ytterst profesjonelt under ekstremt vanskelige forhold.

– Vi er stolt over at våre piloter fulgte nødprosedyrene, slik de skulle, sier administrerende direktør Tewolde GebreMariam.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fakta om Boeing 737 MAX 8-saken:

* I oktober i fjor mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia.

* Søndag 10. mars styrtet et Ethiopian Airlines-fly av samme modell kort tid etter avgang i Etiopia. Alle 157 om bord omkom. Årsaken til ulykken etterforskes, og de svarte boksene er sendt til Frankrike for analyse.

* Før ulykken i Etiopia var det rundt 370 passasjerfly av typen Boeing 737 MAX 8 i drift i verden. Over 5.000 er i bestilling.

* Mandagen etter ulykken i Etiopia beordret Kina at alle de 96 Boeing MAX 8-flyene kinesiske flyselskaper har, måtte settes på bakken.

* Samme kveld opplyste Boeing at de ville oppdatere programvare som skal motvirke at flyet steiler. Både det amerikanske selskapet og USAs luftfartsmyndigheter framholdt fortsatt at flyet er trygt.

* Tirsdagen etter besluttet Australia, Singapore og andre asiatiske land å stenge luftrommet for flyet. EU og en lang rekke andre land fulgte etter. Mange enkeltselskaper tok sine MAX-fly ut av trafikk, inkludert Norwegian, som har 18 i drift og mange flere i bestilling.

* Dagen etter kunngjorde først Canada, deretter USA, at alle 737 MAX 8 og den større versjonen MAX 9 settes på bakken inntil videre. Bakgrunnen var nye bevis fra ulykkesstedet i Etiopia, samt nye analyser fra satellitter som viser en mulig, men ikke bekreftet likhet mellom de to ulykkene.

* Få minutter senere anbefalte Boeing at alle fly av typen 737 MAX 8 tas ut av trafikk over hele verden inntil de har løst problemene.

* 4. april la transportmyndighetene i Etiopia fram en foreløpig granskningsrapport om flystyrten, som konkluderer med at mannskapet fulgte prosedyrene og at Boeing må granske kontrollsystemet i MAX-flyene.

To på kort tid

Ulykken med flyet fra Ethiopian Airlines skjedde 10. mars like etter avgang fra Addis Abeba, og alle de 157 om bord mistet livet. En nesten identisk ulykke skjedde med en Boeing 737 MAX 8 i Indonesia fem måneder tidligere.

Etter den siste ulykken ble fly av denne typen satt på bakken over hele verden i påvente av at produsenten skal oppgradere programvaren som kontrollerer mye av det som skjer om bord.

De løsninger Boeing vil gjennomføre, må godkjennes av amerikanske luftfartsmyndigheter og andre kontrollinstanser. Det er foreløpig ikke satt noen dato for dette.

I Norge har Norwegian tatt alle sine 737 MAX 8-fly ut av trafikk.

Aktuelt: Ethiopian-pilotene fulgte nødprosedyren før styrten