Canada gransker godkjenning av Boeing 737 MAX-tillatelse
Canada vil ta en grundig gjennomgang av myndighetenes godkjenning av flytillatelsen amerikanske luftfartsmyndigheter ga Boeings 737 MAX-fly.
I kjølvannet av to tragiske flystyrter i Etiopia 10. mars og Indonesia 29. oktober med samme flytypen har amerikanske myndigheter begynt å stille spørsmål ved prosessen rundt flymodellen 737 MAX. Søndag ble det kjent at transportdepartementet i USA har startet føderal gransking av godkjenningen som luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA) ga til Boeings nye fly.
Det var Wall Street Journal som brakte den nyheten. I kjølvannet av dette har Canada nå besluttet å gjøre det samme, ta en gjennomgang av egen befatning med hvordan 737 MAX kom på vingene.
Gjør det de kan
– Vi fortsetter å snakke med dem [FAA], de godkjente flyet i 2017, vi godkjente den sertifiseringen et par måneder senere, sa Canadas transportminister Marc Garneau til reportere i Ottawa mandag.
– Vi vil gjennomgå den valideringen – vi kan ikke endre noe, men vi synes det er en god idé å gjennomgå det nå, sa Garneau.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenCanada vil også gjennomføre en uavhengig gjennomgang av programvareoppdateringen MCAS-systemet, en oppdatering Boeing opplyste om dagen etter ulykken i Etiopia.
Programvaren skal motvirke at flyet steiler.
– Når den programvareendringen er klar, som er om et par uker, vil vi i Canada, selv om det er godkjent av FAA, foreta vår egen godkjenning, sa Garneau.
Kan ha bidratt
MCAS har vært i søkelyset før programvareoppdateringen ble kjent.
Allerede etter ulykken i Indonesia ba FAA Boeing om å endre flymanualene og opplæringsprogrammet av flygere slik at de kunne håndtere uventede manøvre som MCAS-systemet kunne utløse.
Det fryktes at MCAS kan har spilt en rolle i ulykkene i Indonesia og Etiopia, og programvaren mistenkes for å ha bidratt ved å tvinge flyets nese nedover dersom en sensor registrerer at flyets vinkel i luften er for steil.