Canada gransker godkjenning av Boeing 737 MAX-tillatelse

Boeings 737 MAX 8 på bakken i Seattle. Nå skal også Canada granske om de i det hele tatt burde latt flyet få godkjenning. Arkivfoto: Ted S. Warren / AP / NTB scanpix
Boeings 737 MAX 8 på bakken i Seattle. Nå skal også Canada granske om de i det hele tatt burde latt flyet få godkjenning. Arkivfoto: Ted S. Warren / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Canada vil ta en grundig gjennomgang av myndighetenes godkjenning av flytillatelsen amerikanske luftfartsmyndigheter ga Boeings 737 MAX-fly.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I kjølvannet av to tragiske flystyrter i Etiopia 10. mars og Indonesia 29. oktober med samme flytypen har amerikanske myndigheter begynt å stille spørsmål ved prosessen rundt flymodellen 737 MAX. Søndag ble det kjent at transportdepartementet i USA har startet føderal gransking av godkjenningen som luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA) ga til Boeings nye fly.

Det var Wall Street Journal som brakte den nyheten. I kjølvannet av dette har Canada nå besluttet å gjøre det samme, ta en gjennomgang av egen befatning med hvordan 737 MAX kom på vingene.

Gjør det de kan

– Vi fortsetter å snakke med dem [FAA], de godkjente flyet i 2017, vi godkjente den sertifiseringen et par måneder senere, sa Canadas transportminister Marc Garneau til reportere i Ottawa mandag.

– Vi vil gjennomgå den valideringen – vi kan ikke endre noe, men vi synes det er en god idé å gjennomgå det nå, sa Garneau.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Canada vil også gjennomføre en uavhengig gjennomgang av programvareoppdateringen MCAS-systemet, en oppdatering Boeing opplyste om dagen etter ulykken i Etiopia.

Programvaren skal motvirke at flyet steiler.

– Når den programvareendringen er klar, som er om et par uker, vil vi i Canada, selv om det er godkjent av FAA, foreta vår egen godkjenning, sa Garneau.

Kan ha bidratt

MCAS har vært i søkelyset før programvareoppdateringen ble kjent.

Allerede etter ulykken i Indonesia ba FAA Boeing om å endre flymanualene og opplæringsprogrammet av flygere slik at de kunne håndtere uventede manøvre som MCAS-systemet kunne utløse.

Det fryktes at MCAS kan har spilt en rolle i ulykkene i Indonesia og Etiopia, og programvaren mistenkes for å ha bidratt ved å tvinge flyets nese nedover dersom en sensor registrerer at flyets vinkel i luften er for steil.