Vannsprutende droner mot luftforurensning i Bangkok

Droner som spruter vann, skal bidra til å få bukt med luftforurensningen i Bangkok, men kritikerne mener de i beste fall vil ha en psykologisk effekt uten å gjøre noe med den dårlige luften. Foto: Sakchai Lalit / AP / NTB scanpix
Droner som spruter vann, skal bidra til å få bukt med luftforurensningen i Bangkok, men kritikerne mener de i beste fall vil ha en psykologisk effekt uten å gjøre noe med den dårlige luften. Foto: Sakchai Lalit / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I et forsøk på å bekjempe luftforurensningen i Bangkok, har myndighetene tatt i bruk droner som sprayer vann over den thailandske hovedstaden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kritikere mener droneforsøket er et meningsløst stunt, og guvernør Asawin Kwanmuang erkjenner at de ikke er noen varig løsning. Samtidig mener han de som er mest kritiske, også ville kritisert ham for å ikke gjøre noe dersom han ikke hadde prøvd.

Idémyldring

– De som har kunnskap på dette feltet, burde ikke ytre meningene sine til andre, fortell meg om det. Det er jeg som jobber med saken, vær så snill å gi meg råd. Jeg kan ikke alt, og derfor vil jeg holde et møte om dette. Bli med på idémyldringen, oppfordrer Asawin.

Thailands Greenpeace-direktør Tara Buakumsri, mener dronene i beste fall vil ha en psykologisk effekt på millionbyens innbyggere, men ikke vil bidra til luftkvaliteten. Tara mener myndigheten bør identifisere hvor forurensningen kommer fra og jobbe langsiktig for å redusere utslippene.

Guvernør Asawin har erklært byen en «forurensningskontrollsone» og åpner for skjerpede tiltak som stenging av veier og å legge begrensninger på dieseleksos, bruk av åpen ild og byggeaktiviteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vilje

Statsminister Prayuth Chan-ocha har gitt ordre om tilsyn og måling av utslipp fra fabrikker. Men han har også varslet at radikale tiltak kan bli møtt med motstand.

– Å forby kjøretøy eller innføre datokjøring, er det noe vil folk vil godta? Hvis vi setter opp mer offentlig transport, vil folk benytte seg av det? Vi kan gjøre biler mer drivstoffeffektive og konvertere busser til å gå på gass, men er vi innstilt på å bruke budsjettpenger til dette, uansett pris, spør regjeringssjefen.