Nord- og Sør-Korea vil ha vei- og jernbaneforbindelse igjen

Ting har gått litt i stå siden Nord-Koreas leder Kim Jong-un og Sør-Koreas president Moon Jae-in krysset grenselinjen sammen ved den demilitariserte sonen 27. april i år. De avslutter året med håp om å gjenopprette vei- og jernbaneforbindelser. Arkivfoto: Korea Summit / AP / NTB scanpix
Ting har gått litt i stå siden Nord-Koreas leder Kim Jong-un og Sør-Koreas president Moon Jae-in krysset grenselinjen sammen ved den demilitariserte sonen 27. april i år. De avslutter året med håp om å gjenopprette vei- og jernbaneforbindelser. Arkivfoto: Korea Summit / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En delegasjon fra Sør-Korea dro onsdag til Nord-Korea for å delta i en symbolsk markering for å få jernbane og vei mellom landene åpnet for ferdsel igjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Seremonien finner sted til tross for at samtalene og arbeidet for en kjernefysisk nedrustning har stått på stedet hvil i flere måneder. Sør-Korea har understreket at seremonien ikke betyr at arbeidet med å faktisk åpne vei- og jernbaneforbindelser er i gang, men at landene fremdeles forplikter seg til å jobbe mot at dette skal skje.

Prosjektet blir omtalt som ambisiøst. Ikke bare krever en omfattende oppgradering fra nordkoreansk side for å kunne knyttes til Sør-Korea, det krever også at de USA-ledede sanksjonene mot Nord-Korea fjernes.

Teknisk sett er nabolandene fremdeles i krig med hverandre. Våpenhvile ble inngått etter krigen, som varte fra 1950 til 1953.

Spesialtillatelse

Et spesialtog med ni vogner forlot onsdag morgen stasjonen i hovedstaden Seoul med rundt hundre sørkoreanere, inkludert en rekke offentlige personer og fem personer født i Nord-Korea. Reisen til grensebyen Kaesong tar rundt to timer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sør-Koreas president Moon Jae-in og Nord-Koreas leder Kim Jong-un ble enige om å avholde seremonien innen utgangen av året da de møttes på sitt tredje toppmøte i Pyongyang i september. For at ikke arrangementet skulle føre til at Sør-Korea bryter de internasjonale sanksjonene mot Nord-Korea, måtte FN utstede en spesialtillatelse for at toget og diverse materialer kan føres over grensen og inn i det isolerte regimet.

Ikke bare tut og kjør

Arbeidet med samferdselsforbindelsene vil fortsette med å kartlegge oppgraderingsbehovet i nord, for så å komme med en arbeidsplan.

– Faktisk konstruksjonsarbeid vil igangsettes i takt med framgang i Nord-Koreas nedrustning og i henhold til status for sanksjoner mot landet, heter det i en uttalelse fra Sør-Koreas departement for gjenforening.

Ifølge eksperter er arbeidet med å oppgradere Nord-Koreas jernbane svært omfattende og vil ta flere tiår. Det påpekes at skinnegangen som onsdagens tog trillet langs, er bygget i begynnelsen av forrige århundre.