Rapport: Kun ett av ti flyselskaper oppfyller klimamålene
I forbindelse med klimakonferansen i Katowice i Polen lanserer Atmosfair sin årlige rapport som rangerer drivstoffeffektiviteten til om lag 200 flyselskaper.
De tre mest CO2-effektive flyselskapene er britiske TUI, brasilianske LATAM Airlines og kinesiske West Air.
Målingen finner verdier for drivstoffeffektivitet ved å regne over antallet kilometer og passasjerer for hver flyreise. Av de 50 øverste på rangeringen kommer 14 fra Europa og ti fra Kina.
Les også: Flere passasjerer og fullere fly for SAS
– Resultatene våre viser at fremgangen innenfor drivstoffeffektivitet alene ikke er nok til at vi kan nå 1,5- eller togradersmålet (i Parisavtalen), sier Atmosfair-sjef Dietrich Brockhagen til nyhetsbyrået DPA.
CO2-utslipp fra flyselskaper økte med 5 prosent i 2018, og antall flykilometer økte med 6 prosent.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNorwegian er ikke blant de om lag 200 selskapene som er målt etter indeksen, da det ifølge rapporten er metodiske problemer med å måle effektivitet for lavbudsjettselskaper. Dette gjelder også for den britiske giganten Ryanair.
Rapporten har imidlertid delt inn disse selskapene i klasser fra A til G etter hvor drivstoffeffektive de er. A er best og G dårligst. Her er Norwegian i klasse B.