Maren Lundby etterlyser sponsorene

Se video.

OL-mester i hopp Maren Lundby mener sponsorer og medier må komme på banen og vise at det er alvor bak ordene om likestilling.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Jeg blir oppriktig lei meg når folk bare snakker om likestilling, men viser liten vilje til å faktisk bidra til at lagvenninnene mine og jeg får samme muligheter i hoppbakken som gutta. Vi nyter ikke godt av tabloide overskrifter alene, skriver Lundby i en kronikk i VG mandag

Hun etterlyser særlig flere sponsorer som er villige til å satse penger på å bidra til utviklingen av hopp for kvinner.

– Tenk om en stor aktør i norsk idrett som Norsk Tipping, som selv har frontet kampen for likestilling på idrettsarenaen, var villig til å satse på oss, skriver hun.

Oversikt: Program for Ski-VM i Seefeld 2019

Hun retter også kritikk mot mediene, som hun mener nedprioriterer dekningen av kvinnehopp.

– Hvorfor dekker aldri norske medier jenterenn med utsendte journalister? spør hun.

Sportssjef Øyvind Brenne i VG svarer at alt handler om prioriteringer.

– Hver eneste helg skjer det mye aktiv idrett vi gjerne kunne dekket, men ikke velger å være til stede på, sier han.

Jacob Lund i Sponsorconsult sier til VG at han tror sponsorene kommer på banen med penger når kvinnene hopper like langt som mennene.

– Men jentene må også få hoppe i Vikersund og Planica skal de få sitt store gjennombrudd, sier Jacob Lund.

Samleside: Her finner du alle sakene om ski-VM

Personvernpolicy