Lagerbäck sender ikke stoppere i angrep

Lars Lagerbäck vil ikke sende midtstoppere i angrep i jakt på seier mot Bulgaria i nasjonsligaen tirsdag. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Lars Lagerbäck vil ikke sende midtstoppere i angrep i jakt på seier mot Bulgaria i nasjonsligaen tirsdag. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge kan trenge to måls seier over Bulgaria for å få sin skjebne i egne hender. Lars Lagerbäck vil ikke gamble i jakten på den marginen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når man jager mål, er det mange løsninger. En av de vanligste er å sende en stor stopper i angrep, men analyser viser at det oftere fører til et baklengsmål, sier svensken.

– Mer aktuelt for meg er å bytte inn en mer offensivt innstilt spiller mot en mer defensivt innstilt en. Vi kan endre retningslinjene for hvor mange spillere som kan gå fram samtidig, og den tredje varianten er å fylle på med en ekstra spiller i en offensiv posisjon, sier Lagerbäck.

Han vil ikke være kategorisk på hvor mye han vil risikere om Norge leder for eksempel 2-1, et resultat som vil gi Bulgaria overtaket i innbyrdes oppgjør.

– Det er et veivalg, der vi må velge mellom å risikere mye eller satse på det vi har forberedt. Det styres også litt av hvordan vi oppfatter matchbildet, sier han.

Lagerbäck liker å vise at tilfeldigheter noen ganger trumfer godt lagte planer i fotballen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da jeg var landslagssjef for Sverige, la jeg en gang om til 3-4-3 i slutten uten å ha informert spillerne på forhånd, og så fikk vi 1-1 rett før slutt. Da hadde jeg ikke tenkt på hvem som skulle erstatte venstrebacken jeg hadde tatt ut, og jeg sendte ned en spiss som aldri hadde spilt back før. På overtid erobret han ballen og spilte fram til 2-1-målet. Det kunne kalles en genistrek, men var bare flaks, sier han.

– Statistikken viser at når man flytter opp folk, fører det oftest til baklengsmål.