Toppfotballen avviser bettingselskapene, men frir til Norsk Tipping og ber om lukrativ sponsoravtale

Leif Øverland, direktør i Norsk Toppfotball, til høyre sammen med Lillestrøm-stopper Frode Kippe og NISO-leder Joachim Walltin. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Leif Øverland, direktør i Norsk Toppfotball, til høyre sammen med Lillestrøm-stopper Frode Kippe og NISO-leder Joachim Walltin. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Svensk fotball bader i bettingpenger. Norsk Toppfotball avviser at det er veien å gå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Det er ikke aktuelt for oss å gå i den samme retningen som svenskene. Vi står bak enerettsmodellen, men vi ønsker samtidig en langsiktig sponsoravtale med Norsk Tipping, sier direktøren i Norsk Toppfotball, Leif Øverland, til NTB.

– Det er to veldig ulike situasjoner i Sverige og Norge. I Sverige åpner de for konsesjoner, slik at utenlandske bettingselskaper kan kjøpe lisens for å operere i det svenske markedet. I Norge er det et klart stortingsflertall for dagens system med Norsk Tipping. Jeg opplever også at en samlet idrettsbevegelse står bak, fortsetter Øverland.

I 2018 deler Norsk Tipping ut 5,251 milliarder kroner til ulike formål innen idrett, kultur og humanitært arbeid. Bare fotballen alene får 500 millioner kroner gjennom rene spillemidler i tillegg til Norsk Tippings sponsoravtale med Norges Fotballforbund.

Slik svarer Norsk Tipping-direktør Åsne Havnelid på NTFs ønske om sponsoravtale.

– Vi er allerede inne i norsk fotball via Fotballforbundet. Vi er en stor samarbeidspartner for norsk fotball. Vi har valgt i denne perioden å ha avtale med Norges Fotballforbund. Vi er inne på dame- og herresiden og ikke minst på grasrot, bredde og barn og unge. Det er et valg vi har gjort, sier Havnelid.

Jobber med NT-avtale

Tidligere i måneden var Øverland i møter med tippeledelsen i Hamar.

– Eliteserien og 1. divisjon har ingen sponsoravtale med Norsk Tipping. Jeg gjør mitt beste for å sørge for at vi er attraktive for dem. Vi tror det vil være klokt av dem. Det viser interessen rundt våre to øverste divisjoner. Våre andre partnere er veldig fornøyde, og vi ønsker å gjøre Norsk Tipping fornøyd, men det må være på felles premisser. Vi jobber med en avtale, men per dags dato er vi ikke der, sier NTF-toppen.

– Vi jobber godt med Norsk Tipping på det praktiske, men ønsker naturligvis en langsiktig avtale.

Unibet går inn som hovedsponsor for Allsvenskan og Superettan. Det gir svensk toppfotball over 700 millioner kroner de seks neste årene. Øverland er tydelig på hva norsk fotball vil bruke pengene på, dersom han får tilgang til midler fra Norsk Tipping.

– Vi skal bruke våre profiler til å øke attraktiviteten på breddefotballen, styrke spiller- og trenerutviklingen og helt klart bruke de store stjernene våre for å hindre spillegalskap. Vi ser helheten, påpeker Øverland.

Sosialpolitisk virkemiddel

Det er grunn til at tro at enkelte aktører og klubber i norsk fotball kan bli fristet av bettingmillionene. I dag ser en dette bare i TV-sammenheng og i sosiale medier. Norsk Tipping frykter ikke å bli satt under press etter monopolopphevelsen i nabolandene.

– Når Sverige nå åpner for lisenser, må dotcom-selskapene søke om lisenser. Da blir de lovlige på det svenske markedet. Samtidig er jeg veldig glad for at norsk idrett støtter opp om modellen vi har i Norge. Jeg mener enerettsmodellen, og da tenker jeg ikke for Norsk Tippings del, er viktig som sosialpolitisk virkemiddel. Vi regulerer spill i trygge rammer og alt overskudd går tilbake til idrett og kultur. Det gir en forsvarlig spillpolitikk og midler til frivilligheten og gode formål, sier Havnelid.

Senest torsdag gikk hoppsjef Clas Brede Bråthen hardt ut mot bettingselskaper i utlandet som vil inn på det nordiske markedet. Tidligere har også skipresident Erik Røste og idrettspresident Tom Tvedt vært svært tydelige i kampen for å bevare den norske enerettsmodellen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden