TV-seerne blir servert delt skjerm under reklame i OL

TV-seerne vil få reklame på delt skjerm under OL. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
TV-seerne vil få reklame på delt skjerm under OL. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

For at TV-seerne ikke skal gå glipp av når Marit Bjørgen forhåpentligvis setter inn gullrykket i OL, sendes reklame på delt skjerm under en del øvelser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skriver Medietilsynet i en pressemelding torsdag.

Endringer i reklameregler gjør at seerne ikke skal bli snytt for spennende innspurter og norske OL-utøvere i aksjon.

– Under en del øvelser vil reklamen sendes på delt skjerm, slik at seerne kan følge den ordinære sendingen samtidig, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Det betyr i realiteten at TV-skjermen deles i to der én halvdel er viet til reklame, mens den andre halvdelen viser det ordinære programinnholdet.

Discovery har rettighetene til årets OL, og de fleste OL-øvelsene vil dermed bli sendt på TVNorge, der norske reklameregler gjelder.

– I praksis betyr dette at det kan sendes reklame på delt skjerm for eksempel under langdistanseøvelser på ski, men ikke under øvelser med innlagte pauser eller flere omganger, sier Velsand.

Oversikt: Her er OL-programmet, dag for dag