Slik fant de Lindegaard-salget

Nyheten om at Anders Lindegaard ble solgt Manchester United var ikke sann. Men er du heldig kan du selv finne nyheten. (Scanpix)
Nyheten om at Anders Lindegaard ble solgt Manchester United var ikke sann. Men er du heldig kan du selv finne nyheten. (Scanpix)

Dansk avis innrømmer å ha sluppet nyhet om at Anders Lindegaard var solgt til Manchester United.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nyheten om at Anders Lindegaard var solgt til Manchester United ble slått stort opp i norsk media i dag, men Aalesund fotballklubb måtte senere avkrefte salget ved å legge ut en pressemelding på sine egne sider.

Klubbdirektør Henrik Hoff har til andre medier i dag beskyldt danske aviser for å stå bak nyheten og at de har «gått bak» klubbens datasystem. Han har også kommet med antydninger om at sidene kan ha blitt hacket.

Les også: Ble feilaktig lansert som United-spiller

Men ABC Nyheter kan nå gi deg forklaringen - og oppskriften - på hvordan nyheten om at AaFK-målvakt Anders Lindegaard er solgt til Manchester United før det var bekreftet.

Vi har vært i kontakt med ulike danske aviser som har visst hvordan gå frem for å finne nyheten.

En av dem vi snakket med er avisen som i dag slo opp nyheten Lindegaard-salget. En upublisert artikkel som sier at overgangen er i boks.

Dagens «synder» er Tipsbladet.dk.

Bytt ut siffer

- Det er en svakhet i systemet som vi har funnet ut av. Det er såre enkelt, sier nyhetssjef Torsten Kjems Hansen til ABC Nyheter.

Og han forteller villig vekk hvordan finne nyheten på AaFKs egne sider.

- På Aalesunds offisielle nettsider har de oppe i venstre hjørnet en link der det står «nyheter». Om man trykker på den så får man opp en liste over de siste publiserte sakene på aafk.no. Ved å bytte ut et siffer i url-feltet vil nyheter som ennå ikke er publisert, men som ligger i systemet til Aalesund, komme opp. Der har de liggende en artikkel om at Anders Lindegaard er solgt til Manchester United, sier Hansen videre til ABC Nyheter.

Tipsbladet skriver følgende på sine sider:

«...ved å enkelt skifte ut et siffer på Aalesunds hjemmeside kan man innimellom være heldig å finne en nyhet som ennå ikke er publisert. DR gjorde det torsdag sist uke og i dag har altså tipsbladet.dk gjort det igjen».

ABC Nyheter har gravd litt i systemet og funnet ut at Aalesunds nyhet om at Lindegaard er klar for «The Red Devils» finnes på denne url-linken:

http://www.aafk.no/default.aspx?menu=617&id=43508

Etter dagens medieoppslag har Aafk fjernet muligheten til å lese noe mer under fanen «Nyheter». Det eneste som kommer opp er ulike innslag fra «Tango-TV», AaFKs egen webtv-avdeling.

Aldri ute på aafk.no

Norske TV2 Sporten skriver i dag følgende om saken på aafk.no:

«Men like kjapt som saken ble publisert, forsvant den ut igjen i det dype intet».

Faktum er at saken aldri har vært ute på Internett. Den har nemlig aldri blitt publisert.

- Nei den har aldri ligget ute på nettet synlig for hele verden. Da vi forsøkte å bytte ut sifferet i url-feltet så fikk vi opp saken.

- Men den var bare synlig for den journalisten som gjorde dette og ingen andre, sier Hansen.

- Men på sidene deres så skriver der jo at Aalesund offentliggjør salg av Lindegaard. Er ikke det å føre leserne bak lyset så lenge det er en upublisert artikkel?

- Jeg forstår hva du mener, men grunnen til at vi gjorde dette var basert på saken som stod i DR Sporten 18. november. Vi ville se om det lot seg gjøre å få opp saken på nytt.

- Men ser du fortsatt ikke at det er unøyaktig fra deres side?

- Men vi skriver jo at saken er upublisert. Så lenge du, jeg og alle andre har en mulighet til å se saken, så står vi inne for at Aalesund skriver at han er solgt, fortsetter Hansen.

Hansen sier de ikke selv aktivt gikk inn for å lete etter saken.

- Vi fikk et tips fra en leser som hadde funnet saken. Vi klikket på linken og vips så kunne vi lese om at Lindegaard var solgt.

ABC Nyheter har testet linken og var ikke like heldige. Som Tipsbladet skriver, så kan man innimellom være heldige å få opp nyheten. Vi klarte det ikke.

ABC Nyheter har ikke kommet i kontakt med klubbdirektør i Aalesund, Henrik Hoff, for en kommentar i saken.

Fredag kveld skriver Sunnmørsposten på sine sider at Lindegaards overgang til Manchester United er bekreftet av klubbens manager Sir Alex Ferguson.

Les også: Ferguson bekrefter overgang

Personvernpolicy