Tillater regelbrudd

OSLO (ABC Nyheter): Aafk-keeper Anders Lindegaard ble sammen med Amund Skiri tidenes ålesundhelter da de avgjorde straffedramaet under cupfinalen på Ullevaal i går. Skiri med sin avgjørende siste straffe og Lindegaard med sin redning på Motas første Molde-straffe.
Men Motas straffespark skulle vært underkjent, og tatt på nytt, fordi Lindegaard helt klart brøt med spillereglene forbundet med straffespark.
Se TV-bildene av straffedramaet her
For i reglene til Norges Fotballforbund står det klart og tydelig hvordan en målvakt skal opptre i en straffesituasjon. Han har ikke lov å gå ut fra streken før straffeskytteren har truffet ballen.
Det forsvarende lags målvakt
• forblir på mållinjen mellom stengene, vendt mot spiller som tar straffesparket inntil sparket er tatt.
Og videre dersom målvakten bryter denne regelen:
Målvakten overtrer spillereglene:
• hvis ballen ikke går i mål, tas sparket på nytt
Og det kan ikke være tvil i saken - Lindegaard er nesten én meter utenfor mållinjen før Mota har truffet ballen. Straffen skulle således vært tatt på nytt.
- Ikke så grov
Dommer Kristoffer Helgerud innrømmer at dansken forlot mållinjen, men forsvarer seg selv med at forseelsen ikke var grov nok.
- Jeg ser han går ut fra streken, men han var ikke langt nok ute til at jeg valgte å blåse. Det var jo ikke sånn at han var ute på femmeteren. Hadde han vært lenger ut så hadde jeg nok tatt den, sier Kristoffer Helgerud til ABC Nyheter.
- Så man kan vurdere avstanden keeperen går ut fra streken ved en straffe?
- Nei, i utgangspunktet ikke, men hadde jeg fulgt reglene slavisk så måtte alle straffene i går bli tatt på nytt, fortsetter Helgerud.
Gårsdagens kampleder mener Motas nærmest selv må ta ansvar for at han valgte å ikke blåse i fløyta.
- Straffen var uansett ganske dårlig, sier Helgerud videre.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Her er beviset for at Anders Lindegaard bryter med reglene for straffespark. (Foto: Faksimile TV2 Sporten).
Ikke sett situasjonen
Dommersjef i NFF, Rune Pedersen, bekrefter at keeperen ikke kan forlate mållinjen før sparket er tatt, men vil ikke kommentere gårsdagens første straffespark i den historiske cupfinalen på Ullevaal.
- Jeg har ikke fått sett situasjonen ennå og ønsker derfor ikke å kommentere den aktuelle straffen, men det er helt riktig at målvakten ikke kan gå ut fra linjen før straffen er tatt, sier Pedersen til ABC Nyheter.
Irritert
Aafk-keeper Lindegaard ble konfrontert med straffesparket av VGTV ikke lenge etter gårsdagens dramatiske finale og en irritert målvakt sa til avisen at han ikke forstod spørsmålet.
- Det er et dårlig spørsmål. Hvor lenge har du gått på journalisthøyskolen for å kunne spørre om det?, uttalte Lindegaard til VGTVs reporter Eirik Borud.
Den danske målvakten kunne ikke se hvilke fordeler han fikk ved å nærmest stå én meter utenfor linjen da Mota traff ballen.
- Jeg kan ikke se hvilke fordeler jeg har av måten jeg forsøkte å løse mitt problem på, fortsatte Lindegaard overfor VGTV.