Meny

«Hvit vinter» kan bli en suksess

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Miljøinitiativet «Hvit vinter» har alle muligheter til å lykkes. Høy troverdighet og riktige samarbeidspartnere gjør at prosjektet kan gå en lys fremtid i møte.

Kommunikasjonsrådgiver Stein Jacob Frisch tror at «Hvit vinter» har en fremtid. (Foto: www.geelmuyden-kiese.no)

I går lanserte flere av våre mest profilerte personligheter innen vinteridrett en kampanje som tar sikte på å få folk til å utføre miljøvennlige handlinger.

Dette skal først og fremst gjøres gjennom informasjon om riktig oppvarming av boliger, og mer bruk av miljøvennlig drivstoff til biler.

Administrativ daglig leder i Geelmuyden.Kiese Gruppen, Stein Jacob Frisch, har stor tro på at prosjektet «Hvit vinter» har en framtid.

Nøkkelen til suksess ligger i utøvernes høye troverdighet blant befolkningen, mener Frisch.

- At kampanjen har fått med seg flere profilerte utøvere viser at prosjektet har et seriøst og grundig preg. Ut i fra det jeg kan se så langt virker det profesjonelt og godt gjennomtenkt, sier Frisch til Neste Klikk.

I tillegg til at utøverne som er med i prosjektet gir folk en tro på at dette er noe å ta hensyn til, mener Frisch at de har gjort gode, og riktige, valg av samarbeidspartnere til prosjektet.

- Det at de velger å samarbeide med flere bilprodusenter viser at dette er noe de tar alvorlig. Det er viktig å henvende seg til de aktørene som er toneangivende i de spørsmålene som prosjektet ønsker å rette fokus mot, i dette tilfelle miljøvern, fortsetter Frisch.

Lang levetid for å lykkes


Prosjektleder Gudmund Skjeldal jobber til daglig som lærer. Han har inntil videre tatt seg fri fra den pedagogiske arenaen for å jobbe med miljøprosjektet på heltid. Men foreløpig er Skjeldal bare lønnet frem til sommeren. Det mener Frisch kan være et problem. Et problem en bør ta på alvor.

- Det er viktig at prosjektet holder farten oppe. Det er ikke mangel på stunt rundt temaet, men mye tyder på at dette er noe som kan lykkes. En viktig faktor for å få det til er å holde på over en lengre tid. For prosjekt som dette er det viktig at de klarer å ha god kontinuitet.

Logoen til «Hvit vinter» kan bli noe vi ser ofte i fremtiden.Logoen til «Hvit vinter» kan bli noe vi ser ofte i fremtiden.

Det eneste som Frisch reagerer noe på, er valget av prosjektnavn.

- Navnet passer utmerket nå. Hva om det plutselig kommer masse snø? Senest i fjor var det veldig mye snø, uten at miljøet var noe særlig sunnere av den grunn, fortsetter Frisch.

Forskningsrapporter, som leder av miljøbevegelsen ZERO Einar Håndlykken, henviste til på pressekonferansen i dag, viser en tydelig indikasjon på at antall snødøgn vil bli redusert i årene som kommer.

- Timingen nå er god, fordi folk reagerer på en ekstremt snøfattig vinter, sier Frisch videre til Neste Klikk.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus